Thursday 12 November 2009

Baik



siapa kata kita pada masa kini akan menentukan kita di masa hadapan? mungkin ramai yg tidak setuju dgn kata2 tu. tapi ada betul nya juga kenyataan itu. sebagai contoh, adakah kita betul2 akan jadi seorang doktor jika kita pada masa ini mengaji bidang perubatan?

ramai orang ingin menjadi baik. tetapi, ramai yg jadi 'baik' sekarang ini bukan kerana diri nya mahu menjadi baik. boleh jadi disebabkan orang lain jadi baik, dia pun mahu menjadi 'baik'. boleh juga disebabkan oleh keadaan sekeliling nya yg baik, dan die perlu untuk menjadi 'baik' kerana takut dengan tekanan dek perlian dan kata2 sinis orang di sekelilingnya. banyak hipotesis boleh dibina, kerana mahu menjadi baik satu perkara yang sangat subjektif.

mahu menjadi baik tidak semestinya kita perlu mengikut orang lain. orang lain buat ini, kita mahu buat ini. orang lain buat itu, kita pun mahu menjadi orang yg pertama membuat benda itu. menjadi diri sendiri sudah cukup bagus daripada menjadi bukan diri sendiri yg menjadi 'baik'. ada pelbagai cara untuk menjadi baik, bukan dengan berlakon menjadi 'baik'. hidup ini realiti, bukan imaginasi atau fantasi. jika mahu menjadi baik, tentukan kita betul2 baik bukan sahaja sekarang, namun di masa akan datang juga. jangan pula baik sekarang, nanti jumpa balik 5, 10 tahun akan datang, sudah bertukar menjadi 'baik'! malah sikap baik itu sendiri sudah tidak diaplikasikan lagi. kerana apa? kerana dahulu, mahu jadi baik bukan kerana diri sendiri, tapi kerana orang lain.


oleh sebab itu lah frasa 'kita pada masa kini akan menentukan kita di masa hadapan?' tidak boleh diaplikasikan di dalam hidup orang yang hanya pandai berimaginasi serta berfantasi, dan lupa yang diri nya sedang berada di dalam realiti kehidupan yang sebenar.



"It is better to be hated for what you are

than to be loved for what you are not"



11 comments:

Baizura said...

when reading this i feel like having an identity crisis.. for real! adush2

cairoboy said...

bai :
haha,people said to me,during this period of age,we are in da middle of self-crisis dat called 'mengenal diri sendiri' or simply means we r busy to find the truth or who is the real us.

dats y,most of people dat have some kind of problem with their attitude/personality came from between us,teenagers like us.so,prepare urself,find ur true identity w/o harming urself.hee (^.^)v

Puteri said...

1. niat nk jd baik :Allah dh bagi pahala.
2. ada per2 tentu kita kena/terpaksa jadi baik sebab Allah tak bagi pilihan untuk kita 'suka atau tidak suka' pada per baik itu spt: birr walidain, tutup aurat dll
3. fake it till u make it: when we feel ashame of commiting a sin, be greatful. it's sign from Allah. that sign may come by people n environment.
4. like u said this is all subjective but Allah just gives us two definite choices heaven or hell. but He do helps us a lot to scores even tiny points to upgrade our iman. be aware which path we're directed to..
5. identity crisis: our identity changes by knowledge, experinces and the 'up n down' of iman...

erm, sy setuju sgt2 kita kena kenal diri kita. check kat mana lemahnya kita utk baiki, kt mana kuatnya untuk upgrade. we should ask ourself, "apa gunanya aku buat islam? kalau mati sekrang, nak bawa balik diri yang macam ni ke?"

jzkk, jom masuk syurga!!! heheh

cairoboy said...

puteri :
thanx a lot!

roommate azizi said...

hehehe..ak setuju sesgt..x ske tgk org yg nk jd baik kononnye nk ikut org len..juz be urself

anisahshamilah said...

yup..
stuju dgn puteri..
fake it till u make it..

truthfully, sy bdk sosial dl, but then, bila dah ditempatkn kat tmpat baik n sekeliling yg baik mcm mesir ni, so why not grab this special opportunity to change ourselves to be a better person?

wlaupun kdg2 rase hipokrit nk buat baik sdangkn diri xla baik sgt, tpi rasanya dat's better kot. at least Allah tahu kite sedang mujahadah utk bnda yg Allah suka.
ain't it?

lgpon, Allah yg tahu fitrah asal kite kan?

chanjunshen said...

kalau BAIK TUAN?
tuan yg baik ker kita yg baik? haha

[amiza malik] said...

mari jadi baik.
tak kesah la sbb mmg nak jadi ke
atau persekitaran yg membantu ke
atau
awek baru suruh jd baik

tak kesah.
yg penting jd baik,
later tajdid niat.

terbaek la paan,
ni seken time ko wat entri ini.

ko nak tujukan entri kat org2 yg hipokrit kan? bukan org yg nak berubah jd baik (tak kesah la niat asal dia apa) kan?

take acare aan =P

cairoboy said...

chan :
kalau baik tuan, tuan tu ofkos laa x baik.silap2 ko kene forward roll depan die.so baik ke x?ask urself.wakakakaka..

ayu n anisah:
thanx!

Hazim Azhar said...

semart la paan. aku suke bace ayat first tu. Tak sangke pulak selame ni aku suke nasihatkan dengan "worst advice" kat kawan2 aku~ =P

Ape2 pun.. prinsip hidup aku tetap

"I AM MYSELF" (tetibe jadi poyo)

cairoboy said...

hazim :
ya,papepun.back to urself!!