Thursday 7 January 2010

kelompok ini


Aku harap, aku tidak ambik medik
sebab medik sangat susah.

Kalau aku kena amik medik juga,
Aku harap, aku tidak amik medik di Mesir,
sebab Mesir kolot.

Kalau aku kena amik medik kat Mesir juga,
Aku harap aku tak kenal dengan 'kelompok ini'
sebab mereka double-standard kan kawan mereka.

Kalau aku kena kawan juga dgn 'kelompok ini',
Aku harap aku tak kisah dengan perlakuan mereka,
sebab itu hak mereka nak buat apa saja, kan itu perangai 'kelompok ini'

Kalau aku tak kisah dengan perangai 'kelompok ini',
Aku harap mereka tidaklah hipokrit. Paling tidak jadilah diri mereka sendiri.
sebab bila mereka begitu, aku yang makan hati, kerana berkawan dgn orang2 mcm 'kelompok ini'.

Kalau aku makan hati sekalipun,
Aku harap benda ini akan berubah satu hari nanti,
sebab bukan senang nak jadi kawan, tapi sangat senang utk dilupakan kawan.

Kalau terpaksa dilupakan kawan juga,
Aku harap aku redha je la,
sebab aku bukan macam mereka, dan mereka tidak mungkin akan jadi macam aku.

aku jahil, mereka berilmu.
aku tak bagus, mereka bagus.
aku orang yg bersosial, mereka pandai menjaga pergaulan.
aku hanya mencari kawan, mereka mencari kawan dan 'keluarga'
aku tidak mempunyai minat seperti mereka, mereka mempunyai niat yg sangat suci.
aku tidak pandai dalam sesetengah hal, mereka sangat arif dalam pelbagai bidang.

mereka mantap,
mereka hebat,
mereka komited,
mereka sanggup berkorban apa sahaja,

aku??
aku kolot.
aku tak matang.
aku tak setaraf dengan mereka.

Dulu aku respek mereka, sangat2 respek.
Tapi setelah apa yang terjadi kepada diriku dan apa yang aku lihat di depan mataku sendiri,
aku jadi menyampah dan bosan dengan mereka.

Setelah bergaul dengan mereka,
Baru aku tahu hidup ni kena mementingkan sesetengah orang sahaja, bukan semua orang yg kita kenal.

Baru aku tahu, kita kena sanggup berkorban apa sahaja demi 'keluarga' kita, tapi dengan kawan2 lain, berkorban itu ada hadnya.

Baru aku tahu kawan2 itu ada jenis2nya, yang hebat kita kawan, yang kurang hebat, abaikan dia, bergaul dengan orang hebat lagi utama. buang masa je kawan dgn orang yg kurang hebat, membazir masa dan tenaga.

Baru aku tau kenapa kelompok melayu susah nak maju sejak azali lagi, sebab ada sesetengah melayu suka majukan kroni2 mereka, majukan orang2 yang hebat, meninggalkan orang lain. Yang makin hebat bertambah hebat, yang kurang hebat jauh ketinggalan.

Baru aku tahu manusia sangat cepat berubah, dapat benda baru, benda lama ditinggalkan, tanpa meninggalkan apa2 tanda.

Baru aku tahu, manusia ni mempunyai pelbagai perangai dan sifat. paling tidak boleh tahan, hipokrit dan pentingkan diri sendiri.

dan sekarang baru aku tahu, hidup ini bukan sentiasa bahagia. ada asam garam hidupnya. asam garam yang memerlukan aku peka dengan segala jenis ragam dan perangai orang2 yang berada di sekeliling aku.


sedih kerana 'kelompok ini' wujud di dalam komuniti aku di sini.
sedih kerana semua ini berlaku di sekeliling aku.

apa makna unity is strength?
apa makna we are family?
ini semua hangat2 tahi ayam.

aku menyesal berada di dalam 'kelompok ini' !!

30 comments:

nabil alhanis said...

'innallaha ma3ana'
semoga Allah mmberi hidayah kpd kita dan 'mereka'..
mereka??ak pon xtau sape..
ad komen??

cairoboy said...

nabil:
secara general,kita pun tau siapa mereka.tak perlu diolah disini.amiin.aku harap mcm tu jugak

Saiful said...

Saudara, Allah sedang menguji anda, sabar itu besar ganjarannya.

aimi athirah said...

salam alayk..

sy rase sy paham..

ape2 pun..doa2 bebanyak..dan berlapang dadalah kita..

ingat paan,kita buat je macam mane Allah suruh..insyaAllah Allah akan jg kt..

plus,takyah layan sangatla..
kt doakan yang terbaik untuk ko..
every1 can be the best n better human if Allah wants it to be..kan?
"kun fayakun"

wallahu a'alam..
:)

Anonymous said...

Salam..

Anta tidak perlu rasa menyesal kerana takdir telah menentukan anta berada di sini.. keberadaan anda di mesir bukanlah satu kebetulan tetapi sesuatu ketetapan Ilahi yg mempunyai hikamh yg tak tercapai dek akal yg terbatas..
Anta tidak perlu berasa rendah diri, kita semua sama, sama2 Islam, once kita dah ucap kalimah syahadah, kita dah ikrar, maknanya kita semua sama di sisi Allah, yang bezanya taqwa..Moga Allah permudahkan jalan anta..

Salam alayk..

khairul farhan said...

salam bro..
benda biasa dalam hidup..
dunia xsemestinya indah untuk setiap orang..

Hazim Azhar said...

Salam paan.

Nak kongsi sikit pandangan buleh kan??

=)

Pertamanya, aku minta maaf bagi wakil 'kelompok' yg dimaksudkan, jika benar anggapan aku.

Sebenarnye paan, tiada siapa pun yg mulia atau hina, kelas pertama atau kelas kedua, martabat tinggi dan rendah. Semua kita sama saja.

Dan bagi diri aku(x pe kan aku wakilkan macam ni), aku langsung x memandang sesiapa yg x bersama dengan kelompok tu sebagai kelas bawahan. Bagi aku kita sama saje. Tak semestinya yg lain pemikiran bermakna dia salah kan..

Aku rase ni just problem individu tertentu, ye la kite semue berbeza kan.. so ade org kadang2 bile dah join kelompok tertentu ni, die terlebih 'exited'. Dan mungkin dalam perlakuan die, membuatkan kawan2 yg lain terasa. Mungkin ini yg berlaku. Tapi salah die, x bermakne yg lain sume salah gak kan.

Bagi aku kan paan.. x de ape yg beza antara kita semua. Dan itulah sepatutnya yg berlaku. Tak kisah la siape kita, join PAS, UMNO, PMRAM, ISMA, ABIM, atau ape je la... kite semue bersaudara. Kite semue member~ x boleh la masam2 muke, utamakan org2 tertentu.

Aku pun x la 'tsiqah' mcm kawan2 yg lain. biase2 aje. Kopiah pun x pakai. hehe. Sbb bagi aku, x de ape yg nak dibezakan antara kite semua. Jadi biase2 lebih disenangi org lain.

So, kalau ko terase dgn perbuatan org tertentu yg join kelompok tu.. mungkin itu kesilapan die seorg saje. Sepanjang aku bersame dgn kelompok ni, x pernah lgsung aku tengok mereka memuliakan org tertentu, memandang rendah yg lain, atau melakukan kebaikan dgn mempunyai niat2 buruk.

semenjak di malaysia dulu, x pernah aku tahu adanya mentaliti sebegini.

Jadi, kalau tetibe terjadinye kat cni, macam yg ak kate, maybe die terlebih exited. So, jgn la amek hati sgt ek. hehe. ko ckp je terus terang kat die, ape yg die buat tu salah. Tegur die, mungkin die terlupe.

Ape2pun.. kite semue member~

*peace (^.^)

(ak komen bukan sebab aku terase tau, seriously ak x rase ape2 pon. Just nak terangkan supaye kite jgn ade yg terase2. Jgn gaduh2 k. hehe)

Good luck exam nanti eh paan~
wat elok2.. ingat mummy n daddy, Akhaks.

cairoboy said...

saiful :
saya sedang belajar untuk bersabar.kejutan budaya di mesir bukan setakat budaya org arabnye saja,tp ada 'budaya' melayu yg kurang hebatnye juga! org kate ape,cultural shock! haha

izzah faqihah :
terima kasih kerana memahami.insyallah aku try utk berlapang dada.susah jugak kan nk berlapang dada time ego tgh tinggi.ish!

anony :
memang betul kita islam,tp kenapa orang islam bersikap mcm ni?benda yg besar dikejar,benda yg kecil diabaikan?

paan :
yo paan.kabare ko?haha,tula pasal.igtkan kat rmc je dlu ade org2 cmni,uni life pun ade gak.haih.

hazim :
thanx a lot for sharing.n thanx juga sbb sanggup jadi org yg bertanggungjawab wakilkan kelompok itu even ko xde kne mngena pun dgn entry ni.kata2 ko ada rasionalnya.aku berharap sgt individu yg aku maksudkan tu mempunyai rasional yg logik mcm ko.papepun,aku mintak maaf kerana judge an individual as a group dan ko pulak terkena tempiasnya.honestly,dulu aku mmg abaikan benda ni.lantaklah ko nak buat ape,buat.tp bile dah terkena pada batang hidung sendiri,baru aku tau betapa sakit hatinya perasaan itu.kawan kan,bukan selama2nya akan memahami kita.apepun2,thanx bro.gud luck utk exam ko gak.igt mak ayah !!

Anonymous said...

braff aje..! :)

nabil alhanis said...

to hazim:
"Aku pun x la 'tsiqah' mcm kawan2 yg lain. biase2 aje. Kopiah pun x pakai."

jom definisikan balik apa makna tsiqah.

syeikh yusri x pakai kopiah.siap pakai tie lagi..

'inna akramakum 3indallahi atqakum'

p-dod said...

paan~! syuh2!! aku saje nak crik pasal ngan ko.hahahah.best tk aku?
(cara aku:hidup kene selamba.ada masalah pon,pendam dalam2.depan kawan kene senyum2 walaupon hati tengah koyak.time sorang2 baru koyak betul2.hoho.-tengah berlakon tk koyak-)

HafizAdam said...

entah-entah entry ini untuk Kelompok lain. haha

tapi kalau terasa apa salahnya.
=)

p/s: paan, banyak beno security komen ko. ade Word Verification, ade Moderation lagi. haha

mohd hazwan bin mohd salleh said...

'thiqah' saye ade dalam poket.hoho..
(baca:thiqah=kopiah)

dd said...

pdod mmg poyo...aku nak jumpe budak yg name pdod...bole tak?

cairoboy said...

aiman :
aku x boleh braff mereka.mereka sangat baik.

pdod :
hidup mmg kena selamba dod.tp ade certain things kite kna consider as a part of our life,sbb bnda tu effect hub kita dgn org sekeliling.pendam lame2 susah dod,skali dh lepas,abis sume org kna sembur.aku takut tu terjadi kat kwn2 aku kat sini.kalau kat rmc,kalau pendam,skali nk lepas,junior ramai leh digunakan (jahat x aku?)kalau tgh koyak,aku no komen kot.haha

dinmat :
aah,aku baru pasan aa.dlu time mule2 ade blog aa aku secure sume,smpi skang x ubah2.moderate kena aa.tp word verification aku dh tutup dh.

dd :
kalau pdod poyo.ko?haha

dd said...

aku pun poyo gak....org kate poyo hensem....

p-dod said...

dd = DoDol
ko ni dodol eh dd?
poyo = hensem
aku agak ragu2.hahah

Anonymous said...

mesir and persatuan2 nyer eh?like expexted.......kuar from mereka2 itu,make ur own 'mereke'..
org islam nih kalau dpt sket je ilmu islam,mula laa nak buat tnggapan sendri,hadis sndri,yg nmpak beasa,jadik extra jahat,x buley,,tapi kalau yg betul2 berilmu,,cool je,sume mnda buley di trima akal,,haih,,dat the most i hate about mesir n org2 nyer
never been a mistake



ckodok12

alfa said...

dd tu p diddy duk states..hehe....pdod gaduh jom cm nice je gaduh ngan ko....haha

bro_os said...

salam ziarah.
panasnya blog ni. semoga Allah menjadikan kita sebagai umat yg bersatu.
dr paan, jemput dtg rmh kt abu rish. ajak faiz medad mentol n zizi skali.
ana dh termasuk kelompok medik ni, ok ke?

cairoboy said...

pdod,dd n faiz :
nk gado ye? korang penah rase x makan kasut basketball reebok saiz 9?nak rase x?hahahaha

chkodok12 :
mereka ini baik.saya respek mereka.cuma ade sesetengah perkara yg mereka buat,tak kena pada tempat.that what they shod be concerned about!

ustaz os :
wahwah.pengantin baru dah pulang ye.insyallah nnt kami aturkan rombongan ke rumah ustaz ye.

Anonymous said...

then just have ur aim and igonore mnda2 x patut...

ckodok12

cairoboy said...

ckodok12 :
yes i am,trying to ignore those silly things,but then it affect my life.haha.i guess i dont have a strong EQ n SQ.haha.btw,tq for ur advice.

pdod said...

alfa si kambin.paan nak bg aku kasut ke? boleh je.aku pakai crocs tiruan je.tkder duit beli kasut.

Anonymous said...

ckodok12 is some1 u really know act

hihi

FITTED said...

along jangan nanges!
be strong bebeyh!
i love you la bro!

Anonymous said...

Salam,
Alhamdulillah apabila Allah memberi satu dugaan kepada Along, maka makam iman dalam diri semakin meningkat. Anggaplah ia satu ilmu baru yang Allah turunkan secara tersirat walaupun suratan yang dirasa dan dilihat amat pahit. Experience is the BEST teacher becoz u learned first and study later. Ingat nak..Allah hanya memberi kepada kita apa yang kita mampu. Ibu sentiasa berdo'a anak ibu semakin kuat.Inshaallah

Thaaqhib Mohammed said...

ooo...ic

akan diambil perhatian. shukran atas luahan. bagus!

dengan meluah, kita lebih mudah selesaikan masalah

cairoboy said...

angah :
hehe.i love u too.

ibu :
thanx a lot bu.wish those thing wont distrupt me here.

thaaqib :
moga2 semua dapat amik pengajaran

nur hasanah shamsuri said...

salam wbt..

paan..sje snggah..lame x tgk blog ko..tetibe arini tergerak ati nk klik kt link ko tuh..hehe..urm..xde pape nk ckp..cume doakan yg terbaik ntok kawan2..byk2 kan sabar ye..hidup x selamanya indah..sumtyms ade pasang n surutnya..stiap yg berlaku pasti ade hikmah di mana2..cume kte je yg x nmpk or sedar..mybe ni satu tarbiyah dari Yg Maha Esa..pape pn..be strong keyh! perjalanan kte sume masih jauh..jgn dsebabkn bnde2 mcm ni, ko jd lemah..never k?all da best exam..rabbuna maaki..bitaufik wa najah..insyaallah..doakan ktorg kt sini gak k..same2 berjaya..ameen..^_^v