Thursday 7 August 2008

Chocolate cookies

Satu hari.....acik berkelakuan pelik.....selalunye balik dr skola,dia akan bantai tdo....xpun,die akan 0n9...tp,hrni..die cm x keruan.....kehulur-kehilir.....cm xde arah tujuan...naik ke tingkat atas,pastu turun bwh...pastu naik blk.....ksian,kcik2 dh xde arah tujuan..hahahaha...


tiba2,die bersuara....'along,jom buat biskut'....tergelak besar aku dibuatnye....x sangka,rupa2nye die gelisah sbb xtau nk buat biskut instant cmne...hahaha...acik2...muke je serious memanjang...tp pndai gak ko bt lawak....hahaha...



aku pun bwak laa die ke kedai.....beli butter 2 ketol,ayamas spicy n 2 batang eskrem.....dlm keta..acik asyik senyum jerk...xtau aa nape...mereng kot.....


smpai kat umah.....aku n acik trus geledah stor utk kluarkan oven n mixer ibu....akhirnye....jmpa pun bnda tu...mixer n oven tu last ibu gna time raye thn lps.....utk buat kuih2 raye...hehehe....


misi pun bermula...aku potong2 butter supaya jd kecik,kluarkan serbuk instant choc cookie tu...acik,pasang mixer dan oven...ni 1st time aku bekerjasama bt sesuatu bnda dgn acik sejak balik Msia hrtu....klau x..bertengkar jerk.....hahaha....


1stly,kitorang adunkan butter td dgn telur....gaul dgn mixer....bile butter tu dh lembut....aku masukkan pelahan2 serbuk choc cookie tu ke dalam adunan tu...sambil acik pelahan2 control kelajuan mixer.....ttba aku teringat susu coklat dutch lady dlm ice box....aku pun selambanye masukkan laa susu tu ke dlm adunan td,maybe rase coklat die akan bertambah,ujarku...


sambil acik mixkan sume adunan tu smpai lumat..aku panaskan oven...bersihkan oven plate....huhu....x pernah2 aku bt biskut,harini dlm sejarah..aku bt biskut..xpe2,aku nk berusaha btol2....nnt nk bkak kedai dgn huda mustoffa...haha....


Its oven time....aku n acik letak adunan td ke atas oven plate....xtau aa bntuk ape yg kitorg buat....mcm2 bntuk ade....bntuk kucing tdo,pokok bunga raye,mcm2..hehe....tp ape yg kitorg dpt....hahahahaha.....korg tgk laa sndri gamba tu....


biskut tu jd cair dan melembut bile dh dibakar....aku pelik,nape leh jd lembik semacam jerk...aku bajet hasil yg aku dpt leh laa kalahkan biskut chipsmore....haha....bile ibu balik,die tanye aku,aku ade ltak pape x selain drpd ape yg arahan belakang kotak tu suro....baru aku teringat ttg susu coklat tu....waaa!!!!! silap aku...pg letak susu tu..pdhal x disuro pun...last2,biskut tu mencair dlm oven....waa!!!rosak segala plan..huahuahua!!...macam tikus membaiki labu...sedeyh2...



tp,xpe...pengalaman memberikan pengajaran....jgn pndi2 sndri....bertindak mengikut arahan..huhuhu...ptg tu,aku n fmly mkn biskut 'x jadi' aku n acik..kwang3....



THE END...




1stly,kite sediakan bahan2nya..



kemudian,kite campurkan sume bhn2 td




and mix it



gaya tukang kacau n baker cilik



kite pnaskan cookie kite dlm oven ye puan2 n tuan2



1st try



2nd try



at last.....biskut hangit...haha

3 comments:

Noor Asyila said...

haha..biskut hangit~
kepada pembaca2 blog nii..
sila ambil pengajaran ye atas ape yg berlaku~
paan,nti raye,ko buat laen laa..
tolong ibu ko buat kuih raye~

Anonymous said...

cantik r bentuk cookies ko..tp sian x jd..hihi..slmt m'cbe lg yer.. :p

Baizura said...

waaaaaaaaaaaa buat cookies!!! rindu nyeeee. huhuhu cuba lah lg then post kat i okay? hehe