Monday 21 July 2008

Basketball...





'nape saya suke basketball....sebab die beeeest..'




haha,i like diz phrase so much...y??sebab cm ayat budak dlm iklan raya petronas pd zaman 90an dlu....hehehehe..percaya x kalau aku ckp,budak tu ialah aku..mesti korg x caye kan??hhehe.........just 4 get it...

basketball....hurm,permainan yg selalu org melayu salah anggapkan sbg permainan yang org cine slalu main.well,i'm not chinese..but i play basketball...so,ade kepincangan di situ..hehehe...

Aku start main basketball sejak dari sekolah rendah lagi...time tu aku sekolah kat SJK (Cina) Chong Hwa 1,di Kluang...1st time pegang bola basketball,time darjah 3...mase tu,aku dapat rase kan aura Michael Jordan meresap di dalam badan ku...pergh,x bleh blaa!! hahaha...sejak dari tu,setiap kali lepas kelas,aku akan turun ke basketball court blakang bangunan kelas aku utk main dgn kwn2..Chin Jun Long,Tan Shu Shiang,Liew Wei han...dan ramai lagi...




1 perkara yang aku x boleh lupakan sejak aku start belaja main basketball smpi sekarang...jari hantu tangan kanan ku,bengkok akibat tersalah terima bola yg di'passing' oleh teammate lain...dan bengkokan tu,still berbekas smpai sekarang,hahaha..bila orang tegur kenapa dgn jari aku,aku akan igt peristiwa tu sampai bile2...kenangan terindah..hehehe






jariku bengkok di gigit toyol





Main punye main,x lame lps tu aku dipilih utk wakil sekolah...1st time in my life,aku bermain dlm basketball league..huhu..cayalah paan!!! gempak giler ko...*kate org yg tgh baca entry nie*huhuhu.... Aku men utk sekolah sejak dari darjah 4 lg....wakil zon Kluang selatan..ingat lagi,dulu musuh tradisi kami ialah jiran kami sendiri,SJK (Cina) Chong Hwa 2 *sebelah2 je bangunan skolah ni dgn sekolah aku*...3 tahun berturut2 kitorang jumpa di final...tp,3 3 tahun tu,sekolah aku x penah menang..asyik dpt 2nd place jerk..hukhukhuk...sedey2...

Masuk sekolah menengah (RMC),aku x main sangat basketball..maklumlaa,masih junior katekan..inferior dengan sume senior yang ade...tp,x lame lepas tu..aku ternampak sorang senior aku main basketball time ptg2..badan die,mak aih...besor giler...n then,tinggi plak tu...org panggil die Berg..sebab die ber'bin'kan Ramli..so,org sinonimkan dgn Ramly Burger...Burger = Berg..last2,melekat laa name Berg tu kat die,hahahaha...haa,Berg ni..mmg tinggi..ade sekali tu,aku ternampak die dunk ring kat court sekolah aku...sampaikan ring tu patah di buatnye...pergh,gempak2!!sekarang Berg stdy kat Taylor's College...

Sejak peristiwa basket ring tu dipatahkan,aku makin semangat nak main basketball balik..xtau aa apsal..maybe sebab teringin gak nak patahkan ring tu kot,nnt ade junior aku tulis sal aku dlm blog die..hahaha...sambung2....so,petang2 time riadah,aku main basketball...main dengan kawan2,senior2...best..boleh asah skill dengan dorg...sabtu & ahad petang,org len tengah sdap2 berdengkur atas katil,aku still turun men gak..salah satu sbbnye,dulu aku ni homesick gler2...bilik asrama aku plak,btol2 dpan carpark tmpat bdak2 slalu lepak dgn visitor dorg if hari Ahad or Sabtu..so,nk elakkan aku rase homesick gler2 nye..aku turun aa court basketball...kadang2 main sorg2,x pun ade je kwn main skali dgn aku skali..hehehe...



Time f3,ade 1 basketball club ni dtg sekolah aku..All Malaysian Basketball Advancement Center(AMBAC)..die jelajah 1 Malaysia nak recruit sekolah2 yang berpotensi utk main utk league dorang kat Penang...1 negeri hantar 2 buah sekolah,untuk wakil negeri tersebut..seronok bukan main..setiap kali club ni dtg sekolah aku untuk buat training,aku cnfirm akan turun join training tu...die ajar 'suicide','1 minute run','basic dribbling','board tapping'...n ade laa lagi...aku lupe name2 exercise tu...huhu..kebanyakkan coach2 die ade yg diimport dari negara2 jiran such as Filipina,Singapura dll..n assistant coach die,kebanyakkan nye national player...syok giler....head coach die kate,kalau nk terpilih kena slalu turun training...so,aku pegang laa bnda ni,utk masuk ke team sekolah aku yang mmg dh di'select' sbg wakil KL utk ke Penang..stiap hari aku cari jalan utk turun training basketball,eventho selalu je kena panggil dgn senior utk 'fatigue'....huhu..nasib junior di RMC..hukhukhuk...



Tapi ade 1 hari tu,aku puasa..puasa sunat..maklumlaa,f3 kan..dh nk exam....x silap aku,hari Isnin kot....aku x turun training...yelaa,pada aku..sehari je x turun training,xde masalah kot...tp,aku silap...petang hr tu jugak laa head coach tu select player utk wakil KL ke AMBAC league kat Penang...aku melepas,sebab aku x turun trainin ptg tu....sejak dari petang tu,aku down giler....punah harapan aku nk men dlm AMBAC league..xde rezeki..ade hikmah di sebalik bnda tu...aku try tenangkan hati aku..sob2,sedey...waa!!!..kwn2 len dpt g Penang,main basketball dgn player negeri lain...aku??huhu..hanya mampu bersedih...hukhukhuk...



Eventho aku x dpt men dlm league tu..aku tetap optimis untuk men basketball utk RMC...akhirnya,aku dipilih utk wakil sekolah time f5....waktu f4,aku hampir dpt....tp disebabkan f5 time tu,jenis yg x reti bertolak ansur,so,aku laa yang kena 'give n take' dgn dorg..n x main time f4...time f5 plak,aku dipilih utk wakil sekolah....pengurusan team aku jadi lebih tersusun..jadual training kami ditentukan...pakaian training ditetapkan...semua ni disebabkan kehadiran abg Keroll as coach kitorg...abg Keroll ni OP gak (old boy RMC)...abg keroll memang dianggap legend bg kitorg semua...sebab,waktu die main utk RMC pd zaman die dulu,RMC johan Basketball Piala Perdana Menteri (PPM) peringkat kebangsaan 2 tahun berturut2...lg 1,die satu2nye coach melayu yg ade Coaching Certificate Level 3 kat Malaysia ni..yg lain,sume chinese yg conquer...utk pengetahuan korg,nk coaching basketball,kite kena ade coaching certificate(CC)..CC level 1,standard leh coach team basketball peringkat sekolah...CC level 2,leh coaching team peringkat daerah n negeri..n CC level 3,leh jd coach peringkat Kebangsaan..so,abg Keroll ade level 3...so,kire gempak aa!!! glad to have him as our coach.....Lg 1 abg Keroll ni jgak,pengasas Non-Chinese Basketball (NC Basketball) dan ade basketball club sendiri,J3 Basketball Club...di Al-Madani a.k.a. Jalan 3(J3),Bangi...sape2 yang duduk Bangi tau kot tmpat tu katne...






abg Keroll....j3 Basketball Club





Setiap petang,aku n da team turun training...kitorg belajar dari basic ke advance skill....'tapboard','crabwalk','staircase','1 minute run','suicide','slope','dribbling skill' dan sebagainye...seiap hari,training course jadi semakin susah...abg Keroll betul2 mahu kitorang kembalikan zaman kegemilangan basketball RMC yg telah sekian lame x menjejakkan kaki ke final PPM...ada kala,abg Keroll aturkan friendly match kitorang dgn J3 basketball team,sekolah2 cina di sekitar Lembah Kelang supaya kitorang boleh asah n upgrade skill kitorang...semakin hari,kami menjadi semakin bersedia utk hadapi PPM yg akan datang...kami sepakat memilih nama team as 'STRIKERS' jr...copy from nama team abg Keroll dulu...hihihihi...









STRIKERS in memories




Untuk masuk PPM peringkat kebangsaan,kitorang perlu hadapi team2 SBP peringkat zon tengah (KL & Selangor)..baru laa kitorang akan lawan dengan sekolah2 yang layak ke peringkat kebangsaan(johan & 1st runner up setiap zon)...pd waktu tu,PPM zon tengah diadakan di SBPI Gombak...alhamdulillah,team aku berjaya menjadi johan untuk zon tengah...kami layak ke peringkat kebangsaan yg akan diadakan di Sek Men Sains Sultan Ahmad Shah (SEMSAS),Kuantan Pahang...




HKSBP 06 Zon Tengah Champion...STRIKERS (RMC)...S.C.U.D (SSP)




Training kami makin lama makin tough...setiap hari,kami dikerjakan bagaikan 'sayur' oleh abg Keroll...kami terpaksa hadapi tekanan mental dan fizikal...abg Keroll pandai menggunakan psikologi utk kami terus maju kehadapan...die mahu kami menang PPM peringkat kebangsaan thn ni yg telah lama didominasi oleh MCKK sejak sekian lame...



The time has comes..PPM peringkat kebangsaan menjelma...thn tu,PPM diadakan di SEMSAS...basketball team setiap sekolah di bahagikan kpd 2 kumpulan...setelah struggle bgai nk mati,alhamdulillah,team aku berjaya sampai ke peringkat separuh akhir....tp,malangnye kitorang hanya dapat tempat ke-3 selepas menewaskan Sek Men Sains Seremban (SASER) di peringkat semi final...tp,at least kitorang berjaya memperbaharui rekod sekolah sejak 11 thn yg lepas....selepas kemenangan itu,basketball telah dijadikan sukan 'premier' di sekolah aku..selepas ragbi dan bola sepak..thanx to abg Keroll,for ur hardworks.....Mr Ng,my team's manager...n all teammates....luv u all damn much....hope to see u all soon...








2nd runner-up....Piala Perdana Menteri Peringkat Kebangsaan 06




Selain dr tempat ke-3 Kejohanan Bola Keranjang PPM,team aku jugak pernah menduduki tempat ke-4 pada Kejohanan Bola Keranjang Zon Bangsar dan tempat ke-2 Skudai Parade and1 3on3 Streetball Challenge...tp yg penting skali...kitorg dpt pengalaman paling berharga sekali dlm hidup kitorang....work together as a team....yehaa!!!






1st runner-up...Skudai Parade And1 3on3 Streetball Challenge and its prize...And1 Junkyard shoe




Bila sampai di Cairo,aku sungguh hampa...kat sini,x byk org main basketball...kebykan org di sini obses hanya kpd bola sepak...so,court basketball sangat2 laa terhad...yg ade,hanya di Malaysian Hall Abbasiah..huhu..da only 1 court yg available kat Cairo..sedey kan??tp,yg paling menyeronokkan aku ialah time main pada Karnival PERUBATAN 2008 mase winter break dulu..aku n da team,1st place tuu..kalahkan team senior...dpt laa hamper besar..mkn rmai2..seronok giler.....hihihi...








Karnival PERUBATAN 08


Sblm aku abiskan entry kali ni...i would like to dedicate my appreciation to all my STRIKERS teammates,Mr Ng n abg Keroll..tanpa korg,im nobody..hehehe



Hurm,panjang gak entry aku kali nie...maklumla,dh lame x update..smpai kan,ade org yg tanye,bile aku nk update blog aku nie..haa,ni aku dh update ni...hehe..ni laa serba sedikit cerita aku tentang basketball...semoga aura Michael Jordan kekal abadi dlm diriku ini..hehehehhe..



Sebelum aku end kan entry ni,ni ade serba sedikit gamba2 kenangan aku bersama 'hidupku'..




















~THE END~


10 comments:

Noor Asyila said...

salam..panjang gler ko pye entry..
mmg tak phm bahasa bball ko nii
haha..
pape pon gudluck utk match bball 3 ogos nii..(btol ke??)
da ngantok aa..nti2 klw rajin,kt anta comment..haha..

Sharifah Syahirah TSM said...

salam..
hoho..paan2...
kalau daku leh dpt A1 sbb citer psl kucing,kamu pon bleh dpt A1 sbb citer psl basketball nih..
sedey btol yerk x dpt join league tue..mm..btol...mst ade hikmah tu..
kite bile dh biase buat sumthing tu, kita mst istiqamah..sekali je kite tggl, mase tu laa Allah nk tunjuk..
ye ke kat cairo ade 1 tu je court??
hmm...jgn biarkan bakat kamu tu terkubur..teruskan usaha...hehe..
haaha..1 lg, try2 laa ckp cina sket..hebat2...arab bleh, mlyu bleh, cina bleh...keep it up young man!!!!!

cairoboy said...

salam...

asyila :
x fhm bhs bball??aku ckp mlayu laa..bkan sanskrit..pe yg x fhmnye..hehehe....aah,3/8 ni..doakan aa aku ea..hehe...

chep :
haha..kenekan aku blk ea chep..hhahaha....tol2..istiqamah pntg dlm segala bnda yg kite buat...baru dpt berkat allah...chep2,tmbh 1 lg bhs...bhs jawa...hehehe..ni yao wo jiang shi mo' (kamu nk saya ckp ape??)hehehehe....

NabilahRashida said...

mcm knal je tmpat yg cm btangge2 tuh...hahaha

aimi athirah said...

salam...

kiter stuju..bapak punyer panjang lah..penat nak bacer..
minatnye ek terhadap bola-bola berwarna oren berjalur itam tu ..dahsat betul!paper pun..teruskan semangat anda untuk bersukan!

Sharifah Syahirah TSM said...

hoho...
berdarah jawa rupenyer...

"asiff ya ammu..ana musy fahmah..
eihh dahhh??"

hehe.. =P

[MH] said...

paan,ko kenal yao ming tak? aku minat die kalau basketball.sbb ape?? sbb die tinggi giler..hihi..yg paling menarik perhatian kau dlm entry ni ialah itu..apa?? kasut ko tu laa..lawa arr..hihi..nak pinjam main bola sepak bley ke?? ada soike tak kat bwh die?? hihi

wokeh2..sekian saja aku merapek..nice entry..

cairoboy said...

salam...

bie sunshine :
u knal ke tmpt btangga tu..haha...kan tu tmpt champion dilahirkan...u pnah ke sana x??hehe...

izzah faqihah :
hehe..kamu pula,teruskan semangat utk belajar..hehehe...

chep :
chep,seyesly aku x fhm ape mksd ko..nape ttba ade 'jawa' plak nie??aku ade ckp sal jawa ke dl entry nie??

fathiyyah :
yao ming??haha,knal laa sgt..die blaja main bball dr aku aa..pastu die dpt twrn main utk Rockets,aku release aa die...mst ko x caye kan..hehe...kasut aku??ko nk pnjm...better u buy another 1 laa..sbb kasut tu dh cm sayur aa..hehe

[MH] said...

correction on last comment..

soike-spike..hihii sowi

komen kamu sudah direply di blog aku..hihi..harap maklum

Sharifah Syahirah TSM said...

hey!!!!(dgn nada yg agak tggi!)
kamu yg tulid dlm komen yg kamu reply tue..

salam...

asyila :
x fhm bhs bball??aku ckp mlayu laa..bkan sanskrit..pe yg x fhmnye..hehehe....aah,3/8 ni..doakan aa aku ea..hehe...

chep :
haha..kenekan aku blk ea chep..hhahaha....tol2..istiqamah pntg dlm segala bnda yg kite buat...baru dpt berkat allah...chep2,tmbh 1 lg bhs...bhs jawa...hehehe..ni yao wo jiang shi mo' (kamu nk saya ckp ape??)hehehehe....


so??????igt dh?