Tuesday 28 October 2008

Ceritera Aku 2

Iman Nazhan

Baru lepas study Histo n Physio…mlm ni pelik sikit…aku study after tido…not as usual,stdy before tido….rase aman je mlm ni….org lain tgh tido,aku blaja sorang2….Thol xtau tgh btpe…bilik die tgh light on lagi…mungkin tgh online kot….td singgah bilik die,die tgh revised balik Biochemistry tajuk Electron Transport Chain… mmg aku admit,Biochem merupakan salah 1 subjek yg memerlukan ‘ketelitian’ bila nk study subjek ni,segala terms perlu di ambil tahu utk menghubungkan proses2 dan konsep2 yg berkaitan…x macam anatomy,just fahamkan course2 yg patut n then we memorize it….

2nd year penuh dgn cabaran berbanding 1st year….eventho subjek same mcm thn lepas,tp pecahan2 topik die lagi banyak cabangannya…kehidupan kami semua mula mengalami perubahan sedikit demi sedikit…dulu di Masakin Fustat,kami hidup secara berjemaah di dlm 1 kawasan yg sama…senang jika berada di dalam kesusahan,kawan2 senang dihubungi….solat berjemaah beramai2 di Gamek Syafie …makan To’miyah bersama housemate sebelum naik bas ke universiti …..kini,tidak lagi…masing2 dh ‘bawa haluan’ sendiri….serba sedikit,hubungan kami ‘terjejas’ dek pengorbanan yg terpaksa dilakukan….student medic Malaysia juga makin bertambah kian tahun…Mesir boleh dikatakan sebagai Malaysia ke-2…kemana2 sahaja,ade je muka melayu…bukan nak kata x suka,cume ade sedikit kekurangan bila taburan melayu makin bertambah di sesuatu kawasan….

Antaranya,banyak mentaliti negatif melayu terbawa2 ke sini….memang x dinafikan,kita banyak mengamalkan sesuatu budaya berdasarkan keadaan sekeliling…sikap malu x bertempat,suka mempertikaikan pendirian orang lain,perasaan hasad dengki,tidak ‘supportive’ sering kali di’biasa’kan oleh masyarakat kita…mungkin bukan semua,tp berdasarkan pengalaman hidup diri ini,minoriti kenalanku mengamalkan ‘budaya’ ini….aku pun pernah berada di dalam ‘budaya’ itu….bukan nak mengutuk bangsa sendiri,tp ia hakikat yg masyarakat kita sendiri amalkan….kita kena terima dgn hati yg terbuka dan ubah demi memajukan bangsa kita sendiri…anjakan paradigma perlu ada demi memajukan diri kita ke arah yg lebih baik….sebagai contoh,kenapa kita perlu rasa malu utk bertanya prof@doc jika ade kemusykilan??kenapa perlu segan nk bertanya jika berada di dalam kelompok melayu walaupun bercampur lelaki dan perempuan??kenapa kita perlu pandang serong kepada kumpulan minoriti yg ‘lain drpd yg lain’??...benda tu kita perlu ubah…we are future doctors….kalau mcm ni sikap kita,sampai bila kita nak berada di atas kaum yg lain…mcm ku kata sebelum ni,mungkin bukan semua…Cuma golongan minoriti yg mengamalkan ‘budaya’ itu….sebenarnya,kita sedang berada di dalam ‘comfort zone’,tp jgn disebabkan oleh ‘comfort zone’ kite itu,kita susah nk majukan diri kita searas dgn kaum lain yg 10 kali ganda lagi maju drpd kita….tepuk dada,tanya diri sendiri,ade x unsur2 seperti itu dlm diri kita??jika ade,jangan ditangguh lagi…lets move on...c’mon pal,we are big enough to thinks like a grown up person!!

Niat saya baik,bukan nk menyalahkan mana2 pihak, cuma mengajak kepada kamu semua ke arah perubahan.Tak perlulah fikir untuk kebaikan sesiapa,1stly fikirkan utk kemajuan diri kita sendiri dahulu.Selepas berada di ‘new comfort zone’ yg,barulah kita bergerak bersama2 untuk memajukan orang lain.

Jam dh menunjukkan pukul 2.31 pg….aku still lagi x boleh tido…mungkin disebabkan effect drpd Ali Café kot….esok kelas pukul 12,aku bertekad nk bangun awal,revise ape yg patut…tp boleh ke?dh laa tido lambat,ade hati nk bangun awal…haha…ok,we’ll see then….

Apa khabar laa kan org Malaysia…try nk kol ibu ptg td,tp evoiz CC Mawardy tu plak buat hal…tambah pulak dgn minah arab yg ‘sengal’..panas btol aku dibuatnya…dh laa x ramah,buat org naik angin pulak tu…sabar je laa…maybe esok2 kot aku try contact lagi…lame dh x dgr suara ibu…waa,miss u damn much!!! …

Hrni amer dad demam,ksian dia…burger yg aku buat ptg td,die mkn time lewat malam…makan separuh je…yg selebihnya,aku yg abiskan….xtau aa nape die tetiba demam…demam nk winter kot…agaknye laa….huhuhu…

Winter break ni,aku plan nak ‘jelajah’ satu mesir….amik pakej percutian 4 hari 3 malam naik ‘cruise’ ke Luxor,Aswan,Hurghada dan Sharm El-Sheikh…then,maybe nk ke Alexandria juga,melawat kawan2 dan junior kat sane….rakan2 lain ade yg mengajak bercuti ke Jordan dan UK…tp mungkin bukan thn ni kot…aku dh bertekad nk ke UK thn 2010 nnt…itupun jika ade rezeki…insyallah…summer break depan plan ke Australia….huh,banyaknye plan…duit dh kumpul ke belum??hahaha….

Entry ni mcm entry rojak….all in 1….xde cerita yg spesifik utk aku kongsi kali ini…just nk tulis utk releasekan tension lepas study…mungkin lain kali aku tulis entry yg formal sikit…hehe…ok laa,its time to sleep…you out there,take care….ngee…

: P

1 comment:

Unknown said...

paan..
klu dtg aus,bgtaw k
i will be there next year...
yeayyy!!!!