Tuesday 14 October 2008

no title

Keluarga tercinta beraya di Batu Pahat

sekadar gambar hiasan



Salam...


Hari ini,dh masuk hari ke4 aku di Cairo...tidak lagi bangun lambat sehingga pukul 11 pg mcm di Malaysia...sekarang,malam dh jd lebih pjg....pukul 5 ptg dh gelap...maghrib pukul 5.30 ptg....so,xde alasan utk aku tidur lambat lagi...sbb malam mmg pjg utk aku 'berhibernasi'...


Aku tumpang di rumah Raz utk sementara waktu...rumah di Giza dh boleh duduk..cuma,malas nk angkut barang ke sana....jika nk di bandingkan antara rumah Raz n rumah aku di Giza...jauh beza....kalau disini,boleh jalan kaki ke universiti...kat sane,kene bersesak2 naik bas ke universiti....nk xnk,aku kena gak duduk di Giza...sbb tu laa pilihan kitorg time cari rumah dulu....


Kuliah pd thn ni amat mencabar...even x pack sgt jadual harian...tp,setiap subjek tu...sungguh banyak topik2 nye jika nk dibandingkan dgn pelajaran sewaktu 1st year...jika dulu,1 buku Physiology boleh muatkan 4 ke 5 topik...kali ni,1 buku bersamaan 1 topik....so,kalau ade 5 topik,bermakna 5 buku.....Anatomy pula,tajuk 'Head and Neck' menjadi igauan....blaja 'skull' sahaja dh cukup utk 'meletupkan' kepala sesiapa sahaja yg x boleh tahan dgn bnda2 alah tu....Biochemistry ape lagi,baru sahaja tajuk 'Enzyme'...tp,dh berbelit2 info yg aku kena 'leraikan'.....bukan mahu mengeluh,cume hendak menyedarkan diri dgn apa yg aku lalui sekarang ini....tiada lagi kemewahan seperti di Malaysia....aku kena mentally prepared dgn semua halangan2 yg aku perlu hadapi utk bergelar seorang doktor....semoga perjalanan hidupku dimudahkan...amiin....


Batch aku dh mula menduduki kawasan2 di Munirah dan Sayida Zainab...cuma kitorg 12 org je yg jd 'pioneer' duduk di Giza...lepas ni,tiada lagi ke Gamek Syafie beramai2....tiada lagi main bola beramai2...tiada lagi lepak beramai seperti thn lepas di Fustat....semua dh membawa haluan masing2....Ijud di Saiyida Zainab....Faysal di Abu Risy.....'mereka' di Munirah....Menthol,Medad n aku di Giza....4 tempat yg berlainan....ape2 pun,semoga kita kekal menjadi sahabat sehingga ke akhir hayat...


Junior dh mula memenuhi kawasan universiti..aku belum kenal walaupun seorang pun dr mereka...usaha utk mencari junior se-OP dgn ku akan ku giatkan lagi...harap2,ade laa juga junior dr RMC yg belajar 1 universiti sama dgn aku...ade geng....xdelaa aku 'sunyi' sgt nnt..hahahaha...
senior thn 3 ckp,junior thn ni agak sombong....x tegur senior....x ramah...tp pada aku,mungkin budak2 tu masih baru lagi di sini...mcm katak di bawah tempurung...so,kita x boleh nk expect dorg yg tegur kita dulu..ape salahnye kite sebagai senior...pergi menegur diorang...mungkin diorang lebih selesa dgn keadaan mcm tu....


Aku dh start merindui keluargaku di Malaysia....xtau kenapa,aku mmg x boleh duduk keseorangan di mana2..mesti aku akan 'homesick'....bnda ni mmg dh common dlm diri aku sejak aku di asrama lg...dats y aku akan cari geng bile kemana2 sahaja aku pergi...utk elakkan aku berasa 'homesick'...tp hrni,Raz ke kuliah awal...so,aku terpaksa berseorangan di rumahnya...terbayang seorang2 wajah family ku....baba,ibu,angah,acik,amy n ayin....rindu gelak ketawa dgn dorang....angah yg makin meningkat menjadi anak gadis...acik yg semakin meninggi....amy dh nk masuk sekolah menengah...ayin yg semakin petah berkata2....muka diorang memberi aku semangat utk terus berjaya di sini....kejayaan memerlukan pengorbanan...ini lah salah satu pengorbanan yg aku terpaksa lalui utk berjaya dlm hidupku....semoga allah memberi kita rezeki utk berjumpa di masa akan datang....insyallah....(paan jgn ngs weih...macho2)...


aku x tau ape sebenarnye yg aku sedang tulis ni....cume tulis ikut sedap hati...mungkin luahan dr hati yg mengenangkan 'perubahan' yg aku harus hadapi di masa akan datang...org kata 'everythings change'....mmg betul...mungkin ini salah satu anjakan paradigma yg harus aku lalui utk terus berjaya...mungkin bukan secara langsung...tetapi,perubahan yg aku sedang lalui ini,mungkin serba sedikit dapat mengubah diri aku menjadi yg lebih baik..


mungkin setakat ni sahaja yg aku dpt luahkan..lepas ni nk menghafal segala lekukan2 yg ade di tengkorak seorang manusia....aku mengharapkan sangat2 doa drpd kamu yg membaca entry ini agar aku dapat menjadi seorang hamba allah yg berjaya di dunia dan di akhirat....


semoga kita bertemu kembali...


salam

8 comments:

Anonymous said...

Entry yg lain dr yg lain. 'mereka' di munira tu sapekah? Bley aku tahu? Kuaatkan smgt!

cairoboy said...

salam..

fathy :
haha..xperlu laa ko tau...nnt kontroversi lagi...ko tau kan..so,y ask me??thanx 4 dat pal...really appreciate it...serious tgh down..

NabilahRashida said...

huhuhu...homesick??hihihi...

howh...ur family pn in purple gak..

chill, k?

cairoboy said...

salam...

bie sunshine :
tu laa...homesick siot..
my family purple pun sbb x sengaja beli yg warna same...haha..pelik x??huhu..ok2..im chill now..

Sharifah Syahirah TSM said...

Salam paan...cam knal je ayat things change tu..cm dlm cite KAMI je..bkn kamu..hehe..hmm..btol la..things change..kite mmg kne hadapi..Allah dah tetapkn yg terbaik utk kite..perancangan Dia yg plg best..all da best 4 dis year.. year..same2 kite usaha..jage dri baek2 kat Giza tu..even korg dh xleh jemaah kt jami' syafi, korg leh jemaah kt masjid lain or at least kt rumah..ok? Biarpn korg tercmpak jauh sket, jauh d mata dkat d hati..ngeh2..taun dpn pndah daaa.. :-P

nannychomel said...

Hi Cairo boy:

Kuatkan semangat. Lama lg nak belajar kat sane kan? Jadikanlah kerinduan pada keluarga itu pembakar semangat utk meneruskan perjuangan.

Semoga tabah menghadapi ujianNya.

Signora Foods said...

salam,
HOMESICK is normal especially for those yg blajo overC. But, not to worry, because your family misses you too...

Study hard, play hard, take it EZ, you'll become a good doc in the future.. Don't worry, Be Happy!

Noor Asyila said...

paan,im back!!!