Monday 22 December 2008

2 peristiwa yang membuatkan aku terfikir

Aku ambil sedikit masa untuk update blog yg dh lame bersawang ni...saje nak penuhkan entry....
banyak peristiwa yg berlaku sepanjang aku tiada...antaranya,



PERISTIWA 1:


Kejadian ini berlaku di dalam
tremco (van awam)...aku dan rakan2 dah terlambat ke kelas Dr Muattasim pg tu...tunggu tremco pulak bagaikan menunggu bintang jatuh ke bumi...lama sungguh....then,bila tremco sampai pulak,terpaksa berebut dgn orang2 arab yg badan masing2 2 kali ganda badan kami semua...nak x nak,dalam keterpaksaan mengejar masa,kami redah juga semampu kudrat untuk mendapatkan tempat duduk....at last,dapat juga tempat duduk...eventho terpaksa bersempit sesama kami...peduli apa,dh lambat ke kelas,semua sanggup hadapi....ahahaha....

apa yg aku nak sampaikan kat sini ialah,perangai segelintir orang arab yg bersikap racisme (betul ke ejaan)...bukan racist warna kulit,tapi racist bangsa n budaya....time dalam tremco tu, ugra (tambang) keseluruhan penumpang tak cukup bagi lagi seorang penumpang,so osto (driver) tu mengamuk aa sambil marah kepada penumpang yang tak bayar ugra lagi...kami hanya mendiamkan diri je la,sebab masing2 dah bayar ugra untuk diri sendiri,biar pihak bertanggungjawab yang bersuara....

tapi,ade sorang mamat ni,asyik tanye je aku 'wei,ko dh bayar tambang blum??' (
of course laa dalam arabic)...kalau tanya sekali dua takpe laa juga...ni tanya banyak2 kali,macam laa aku ni tak mampu nak bayar ugra yg berharga nus (50 sen) tu...pastu die tanye benda yg same kat sorang2 budak melayu dalam tremco tu...penumpang arab lain x sibuk die nak tanye pulak...last2,die ckp kat osto tu...'ntah laa wei,budak2 ni (merujuk kepada kami budak2 melayu dalam tremco tu) x faham arab kot.semua diam je,ntah2 dorang x bayar kot'...aku yg duduk sebelah die jadi geram dengan perbuatan die tu...bersabar je laa hanya aku mampu buat..kalau nak ikutkan hati,nak je aku fire die kat situ,nasib baik laa penguasaan arab aku x sehebat orang nak maki2 ni...kalau x,xtau ape jadi kat dlm tremco pagi tu...

*kalau nak difikirkan balik...kenapa orang arab ade perangai macam tu??bukan sekali ni je aku rase keadaan macam tu,dalam bas lagi best...bile ade sorang arab bangun,die sanggup jerit ke arah arab lain yg jauh kehadapan di dalam bas tu untuk ambil tempat duduk die selepas die bangun nanti.eventho,ko memang berdiri betul2 tepi die,die takkan bagi ko duduk tempat die .... tapi aku tak kisah pun,sebab dah biasa keadaan macam tu...tapi bila fikirkan balik,kenapa lah mereka ni berfikiran macam tu kan..fikirlah sendiri,aku pun tak tau ape jawapan nye...



PERISTIWA 2:

Rabu lepas,Histology Department adakan Mid Term Exam yg merangkumi bab Respiratory System,Digestive System dan Endocrine System....nampak sikit kan.....tapi bila baca,hanya Allah je yang tahu keperitan belajar histo ni macam mane (hiperbola je kot)...kesungguhan nampak di dalam diri setiap ahli baitku (housemates)...daripada yg tak pernah bangun tengah2 malam,tetiba muka die yg paling awal tido n bangun tengah malam untuk mentelaah segala struktur2 dan binaan tisu2 dalam 3 sistem tadi tu...begitulah sedikit gambaran tentang cara2 kebanyakan kami semua study di sini (i mean rumah aku)...jadi burung hantu...hehehe...

Time exam diadakan,aku duduk di depan sekali...tak pernah2 aku amik exam kat row depan sekali,tiba2 hari ni kene duduk depan sekali lak...'x leh aa nk tiru' ujarku,hehehe....untuk pengetahuan korang,time aku amik exam tu...aku duduk betul2 berhadapan dengan sorang lab assistant ni...walaupun muke die nampak tua,tapi pada aku,muke die nampak muda..wajahnye penuh dengan senyuman...tiba2 teringat kat mak kampung (panggilan nenek sebelah ibu)...

makcik ni asyik senyum kat aku je sepanjang aku menjawab soalan...tak tau aa kenapa,maybe sebab aku sorang je kot yang nampak lain dari budak2 lain (hari korporat
time exam diadakan....namun,beberapa orang je yang berpakaian formal)..dan kami pun saling membalas senyuman...sejuk hati aku bila die senyum kat aku macam tu...semangat je aku buat exam time tu...

*takde input pun actually peristiwa kedua ni,cume nk sampaikan..bila hari korporat,pakailaa baju yang dah ditetapkan...bukan nye hari2 kene pakai baju yang same...haih...malas nak sound depan2...kang world war kang...kalau korang tak caya kan,haa try pakai...nnt akan ade angel senyum kat korang...aku dah rasa...ngeh2...

**ni satu lagi kelemahan orang melayu...susah nak ikut arahan...even arahan tu sebasic ABC..(x semua ok,segelintir je)...ok laa fine,tak nak pakai baju formal time hari korporat (memang Thol dh ckp,tak wajib...nak pakai,pakai...tak nak pakai,takyah pakai)...tapi,yg tak pakai tu takyah laa nk mengejek orang yg pakai tu...'wei,ko nampak cam pengawas sekolah aa'...'err,abg..saya nak pinjam buku boleh x??(bile pakaian budak tu warna macam librarian sekola)'...haii...dah laa tak ikut arahan...pastu,suke tease orang pulak tu...tak boleh tengok orang senang...


"wahai melayu,jangan lah me-layu" - petikan ucapan Tun Mahathir semasa Perhimpunan Agung UMNO (4,5 tahun lepas kot,lupa laa)






p/s: Aku tak berniat untuk kenakan sesiapa...sape yang terasa dgn aku,no hard feeling k...aku cume menyampaikan pesanan dan harapan aku...kalau korang tgk,kenapa kita sebagai umat islam amnya dan orang melayu khasnya susah nak maju....haa,ni laa die perangai2 yg patut kita semua ubah...benda ni bukan tulisan semata2...aku cakap berdasarkan pengalaman...aku dah rasa dan nampak dengan kepala otak aku sendiri...apa yang mampu kita ubah,kita ubah...memang susah untuk berubah sikap dan mentaliti...tapi,jika ade istiqamah..apa2 benda yang kita nak buat insyallah akan menjadi...mungkin,aku hanya bersuara seakan2 untuk 'membesarkan' sesuatu perkara...tapi,mari kita cuba untuk mengelakkan perkara kecil itu daripada membesar...

wassalam...



~going hibernate for the 3rd time~

13 comments:

Anonymous said...

peristiwa yg 1st tu,hang bsabaq je la eh..hidup d perantauan..nak wt cmne kan..~

princess said...

Oo..dpt snyuman dr angel ea..(ooh jeles..) Haha.. I agree with u about the melayu part..

cairoboy said...

salam...

aisyah :
haha...tu laa pasal...xpe2,dh immune dh pun..huhu

princess :
haha..tu mak angel aa...dapat senyuman dr angel tol2 baru best skit kot...hehe...

Anonymous said...

oh..paham2..huhu

Sharifah Syahirah TSM said...

paan..
i agree..
mmg rmai yg melayu mentality nye pon me "layu"...haha..x fresh...
x tau laa nape, bkn wat mende yg memalukan pon..
pape pon, syabas laa sbb dpt senyuman dr angel....haha...

keep it up dude!!!
ok pe jd pengawas~~~heheh

cairoboy said...

salam...

chep :
ntah la chep..kadang2 aku pun pening pikirkan bnda ni...nk di biarkan,hati sendiri yg sakit..so,tulis aa dlm ni..at least,ade org yg share pendapat dgn aku...hehe,angel tu bagi aku smngt utk buat histo ritu..huhu..

ps:pengawas xpe lg chep,bile dpt title pustakawan,tu yg terasa gile tu...huhu...


asyila :
apakah??

Anonymous said...

erkk..abaikan je paan..saje nk sakat ko

.:dura:. said...

peristiwa 1:
suka hati pak arab tu la nak wat pe pun sbb they deserve to do so coz that is their own country..TP, kat malaysia ni, rakyatnye sgt baik hati plak, klu nmpk tourist berdiri dlm bas sanggup bg tmpt duduk...ish ni lg pelik.. (in fact: mengharumkan nama Malaysia)
kan baik pak arab tu mcm rakyat msia...:D

peristiwa 2:
melayu mmg me-layu.. so kita yg melayu ni jgn la terus me-layu...

p/s: thats me call it "Student Life"..nnt2 dah hbs blajar, mesti gelak giler klu teringat hal2 "pengawas" and "pustakawan" ni..:P

cairoboy said...

salam..

syila :
pndai ea sakat aku skang...xpe2,ade hari aku balas...huhuhu..

dura :
haha..i know this is their country,tp xyah laa nk 'menunjukkan' sgt ni negara mereka...i know where i live now...tp,bile dh bersikap cmtu,what do u expect??nk memburukkan nama negara ade aa..haih...kecewa..

haha..btol2..time nk lalui ni laa mcm2 rase...nnt bile dh abia blaja,gelak2 je..hehe

Anonymous said...

ak pon perasan mak cik tu..
tp die senyum kat ak r.ko trperasan lebey ni hua2~

wobot said...

tu nmenye ko akan ingta smpe mati..n bkn ke tuh pngalaman..bnde pahit n busuk cmneh pon tp ble ingat lik akan jadik pngalaman pling besh...

erm...
sal pkai bju cm librian tyme ari koprat watkan ak ingat kat classmates ak...
bajunye sejibik cm baju watson...
ble ditnye die ckp die bli...
lg satu die suke lah sgt pkai bju keje mc D die tyme ari koprat...
smgat keje mc D masih mmbara kot

wani mangat said...

hoho..ble ko pki tie skola ko..dgn specnye..cam pengetue skola yg amat garang pd hari yang korporato.tkotnyee pengetue pndg slek kt piza hut td!huh!

al-fareast said...

btul ckp ko paan..klau ko nk tau thp kebenciaan ak kat org arab ni smpai ak xske nk ckp ngan diorang...ak igt lg ap kwn kita ckp..klau die jd jeneral perang us..negara mesir nila die akan serang dlu....org arab ni sombong..diorang igt diorang bgs sgt..ad skali tu ak tumbuk org arab sbb die ludah ak...puas hati ak dpt tumbuk org arab......tkpe nnti ak wat citer khas psl diorang dlm blog ak..whatever melayu msti tunjuk kita blh...jom kwn2 kita titik org arab ni tunjuk kt diorang org melayu pndai n sbnrnye diorang nila yg jumud,mundur,xde bgs mne......hehehe..sori emosi