Saturday 11 April 2009

A Story of Basketball


Ahad ni exam practical Biochemistry,aku masih tak prepare apa2..sehingga saat aku tulis entry ni pun aku masih lagi tak cover lagi apa2...siap mahu lagi main basketball friendly match bersama rakan2 Indonesia...sungguh aku tak percaya,tahap kemalasan aku sampai ke tahap yg kronik..kalaulah ibu tahu aku cmni dh dekat2 nak exam,mesti dia kecewa dgn aku...huhuhu...

Sabtu lepas,aku dapat panggilan dari Aliep (aku pernah cite sal mamat ni kat entry2 sebelum ni),ajak aku main basketball malam sabtu kat M'sian Hall Abbasiyah..pada mulanya aku refuse untuk pergi atas sbb2 tertentu,tapi lepas Aliep cakap team dia kekurangan player dan team Indonesia gempak2 sambil bercakap dengan nada yang merayu2,terpaksa laa aku merelakan diri utk main bersama mereka..team kami malam itu terdiri daripada aku,Aliep,Amirul Amir,Hazim,Sham,Nasri dan Farabi (p/s: aku dan amirul amir je dari Cairo,yang lain dari Alex)..

Memang betul kata Aliep,team Indonesia memang mempunyai kemampuan utk menang ke atas kami..badan mereka bukan kecil2,ada yang lebih besar dari Aliep..aku,apatah lagi..setakat tinggi paras dagu mereka..bukan itu sahaja,mereka mempunyai latihan yg proper setiap kali turun bermain..mereka lengkap sebagai satu team..siap dengan jersi khas,proper drills dan saiz badan yang lebih kurang Shaq O'Neill dan Allen Iverson,membuatkan aku gerun sekejap bila melihat mereka membuat lay-up dan shooting drills..tp,itu semua psycho...hahaha!!

Kami pula,datang cam team Kampung Pinang Sebatang,dengan tiada jersi khas,tiada training khas,turun main pada malam tu,dengan niat mahu main saja2,ada hati nak compete dengan pasukan pelajar2 Indonesia di Cairo ni...aku tekankan balik,PASUKAN INDONESIA!! (bukan pasukan kampung2 jalanan di Indonesia ea)

Perlawanan bermula...seperti biasa,aku main di bahagian forward bersama dengan Sham...Aliep,Amir dan Farabi main di bahagian center dan wing..kami serasi begini...aku dan sham mempunyai kelajuan,sesuai bermain sebagai Point Guard..Aliep dan Farabi tinggi,yg perlu ada pada setiap center..Amirul Amir pula mempunyai variasi skill yg boleh memeningkan pihak lawan..kami main secara fair-play...name friendly match..main bese2 sudeyh...

1st three quarter,kami mendahului mereka...setiap jaringan mereka,kami balas...jaringan demi jaringan,kami mula biasa dengan game pada mlm tu...kami melakukan fast break (cm counter attack dlm bola aa),lay-up dan shoot secara berterusan utk memenangi game ni...bukan mudah nak menang ke atas team 'negara' cmni...

4th quarter bermula,kami subtitute player..game bertukar menjadi lebih aggresif..team Indonesia melakukan lebih banyak offense dan serangan...ke'bias'an reffree (dari team Indonesia juga) yg memang dh bias dari awal2 game lagi menjadi semakin obvious..semua kesalahan kecil kami,diakhiri dgn dua free throw (cm penanlti dlm bola) kpd team lawan...kami mula down dan tension dgn game...mereka inginkan kemenangan,tp jgnlah bias...huhu...

Akhirnya,dengan 'sebab2' itu...kami tewas kepada mereka...

Indonesia 55 - Kampung Pinang Sebatang 48

Biarlah kalah pun,yg penting aku dpt release tension aku dgn main basketball pada mlm tu...thanx to Aliep sbb sudi ajak aku main...lain kali,ajak laa lagi ea...btw Liep,kalau ko menyampah dgn entry ni,buat2 tak tau je laa ea...aku pun menyampah gak bile baca balik..hahaha...

~Chiowwz~

2 comments:

Anonymous said...

alalala..name team pon kampung pinang sebatang..
alaa..okay la tu..sepatut nyer korg menang nih..tp bias nyer pasal kan..
biase la tu..benci btul kalo ad bias dalam mane2 game kan..cam bodoh je..
sabar2 ye sume..

cairoboy said...

muggle blood :
hehehe...name team tu cm best je kan...hahaha...tu laa,mmg x puas hati aa...at least bia aa kalah puas,ni kalah sakit hati..bek xyah main..hahaha..