Sunday 6 July 2008

My Travel Experience

keceriaan terpancar di wajah adik ini...perasan x?!!


Assalamualaikum wbt...

Hurm,korg penah naik kapal terbang x??mesti pernah kan??erm,yelaa korg kaye leh aa ckp...ni aku nk cite ttg kejakunan aku naik kapal terbang ni...harap,korg amiklaa iktibar n pengajaran dari cite aku nie ea....hehe...


Pd jumaat lepas (2/7),aku ke Cairo International Airport menaiki teksi ditemani oleh Ijud...aku gerak awal,dlm kul 9 pg cmtu aaa,eventho check-in kul 11 pg...sbg precaution,takut2 pe2 jd kat aku nnt,at least ade mase byk utk hadapi sume bnda2 yg x patut....after bergambar n salam2 sume kawan2ku,aku bergegas masuk ke check-in counter utk berlepas ke Abu Dhabi,transit selama 9 jam sebelum terbang je Kuala Lumpur...


Time nk check-in,bnda yg x dialu2kan berlaku kpd diriku...eventho bnda ni xla se'complicated' mane,tp disbbkan bnda ni laa,aku hilang mood utk balik...balik utk berjumpa dgn keluarga kesayanganku...citenye cmni,aku bawa 3 luggage balik ke M'sia...1 beg laptop,1 cabin luggage dan 1 cargo luggage...Time nk check-in...aku letak cargo luggage aku atas penimbang kat sebelah counter tu...n then,mamat yg jaga counter tu suro gak aku ltak cabin luggage aku atas penimbang tu,same2 dgn cargo luggage aku td...aku pelik aa,apahal lak cabin luggage kene timbang gak,pdhal luggage tu aku nk bawak naik flight...mamat tu ckp,cabin luggage hanya bleh dibenarkan 1 je utk dibawa naik atas flight..pastu berlaku laa pertelagahan antara aku n mamat tu....sorg x puas hati dgn perangai org arab,n sorg lagi pertahankan ttg bnda yg ntah betol ke ntah x.....huhu


Sehari sblm tu,izzati dan wan hadhirah blk menaiki airline same dgn aku naik pd hari tu,dorg bleh je bawak naik 3 cabin luggage,tp smpai pd aku jerk,trus jadi 1 je....pelik,marah,x puas hati,semua ade...perasaan aku time tu bercampur baur...hilang rase seronok nk balik M'sia...nk x nk,aku terpaksa aa kosongkan cabin luggage aku,n hanya bawak beg laptop je ke atas flight....kesian menthol,terpaksa bawakkan beg aku tu balik semula ke umah....nsb baik aku dikurniakan sahabat yg sungguh memahami mcm menthol...actually,2,3 kali jgak laa aku berurusan dgn menthol n check-in counter tu...skali mase aku nk mntk tolong die bawakkan balik beg,skali mase aku tertinggal duit dlm luggage tu,n lastly,mase aku kene ugut dgn pegawai Etihad Airways...nasib2....kenangan yang aku susah nk lupakan....Allah je yg tau perasaan aku time kena ugut tu...hukhuk....setelah semua selesai,aku berpisah dgn menthol n rakan2 yg lain sblm ke imigration n boarding hall....flight aku berlepas ke Abu Dhabi pada jam 1 petang...


Abu Dhabi International Airport

Didalam flight,aku dh mula merasai kehilangan rakan2ku...eventho,kitorg akan berjumpa kembali slps 3 blan after diz...tp hilai ketawa,susah senang,n penat lelah kita semua menyebabkan aku tiba2 je rase hiba dan sedih bile nk tinggalkan korg sume...kat M'sia,aku ade familyku,n rakan2ku...tp,kenangan bersama rakan2 seperjuanganku di cairo byk membuatkan aku lagi bersyukur bila berada di bumi anbiya' ini...walaupun begitu,kerinduan kpd family ku akhirnya dpt atasi kehibaan yg aku alami....perasaan marah kpd 'mamat' counter semasa check-in still ade dlm hati....kesedihan dan keseronokan menerjah hatiku dlm pd mase yg same....aku dilanda konflik dlm diri.....


Dalam flight ke Abu Dhabi,aku banyakkan habiskan mase aku dengan tidur,eventho banyak hiburan disediakan untukku...lagu2 artis kesukaanku,latest album plak tu....new release movies....walaupun semua itu menghiburkan,tapi mood aku telah ditarik semasa di Cairo lagi...hurm,sedar2 dh sampai kat Abu Dhabi International Airport..rase menyesal pun ade sebab x menikmati service yg telah disediakan....nasib baik ade 1 lagi flight ke Kuala Lumpur....haa,time tu laa aku lenjan tgk movie puas2...hehe....aku tiba di Abu Dhabi pada pukul 5.30 petang,waktu Abu Dhabi....

Semasa di transit di Abu Dhabi,aku disediakan hotel untuk berehat and what so ever...memandangkan hotel dekat luar airport,so aku dibawa ke hotel itu dengan menaiki sebuah BMW..pergh,jakun bukan main...yela,1st time naik BMW..rase macam org kaye plak bile duduk belakang sorang2 n ade driver bawa kita jalan2....aku dibawa ke Grand Hotel Abu Dhabi....dapatlaa aku berehat selama beberapa jam dan dijamu makan sebelum aku berlepas ke Kuala Lumpur..


Pukul 11.30 malam,receptionist hotel remindkan aku tentang flight aku ke Kuala Lumpur....30 minit sebelum pukul 12.30 tengah malam,aku drop key dekat receptionist...aku naik kereta Chevrolet ke Airport....kesejukan aircond kereta menyebabkan aku menggigil di belakang,dah laa aku hanya pakai kemeja putih,nipis pulak tu,mane laa x sejuk.....aku baru sahaja lepas mandi di hotel sebelum aku turun ke lobi...tambah pulak dengan aircond kereta...bayangkan laa betapa sejuknye...nasib baik musim panas...kalau x,aku rase...hypothermia aku nanti..hehe...


Aku menaiki pesawat EY 418,flight ke Kuala Lumpur....flight yg bakal menemukan aku dengan keluargaku....tidak kurang dari 7 jam je lagi,aku akan tiba di Kuala Lumpur International Airport (KLIA)...selepas menaiki pesawat,aku tiba2 teringatkan rakanku,menthol di mesir..ape laa yang dia tengah buat eak sekarang nie...dah laa aku banyak menyusahkan die itu dan ini...tapi,die tetap dengan senyumannya yang jambu...sebabkan aku senang hati menjadi rakannya...tersenyum aku keseorangan di tempat duduk 44A pesawat itu.....

Flight EY 418

Dalam pesawat itu,aku duduk disebelah 1 family yang mempunyai ramai anak....semua masih kecil,comel pulak tu...geram pun ade....bila pandang aku,semua tercengang...sebab aku orang asing bagi diri diorang....nasib baik comel...hehe.....actually,my flight is supposed to depart on 2.45 am,tapi ade 2 pasang couple bergado nk duduk sebelah pasangan masing2....yela,masing2 nk ber'honeymoon' kat M'sia,so no wonder laa banyak couple yang baru berkahwin dalam flight ke Kuala lumpur pada pagi tu...gado punye gado...45 minutes after dat,baru laa captain flight buat departure announcement...erm,sakit hati pun ade dengan diorang....tp bile fikir2 balik,kalau aku ade kat tempat diorg...xkan laa nk berpisah dengan pasangan sendiri kan dalam flight...hehe...


Haa,kalau td aku lenjan tido kan time fly ke Abu Dhabi,kali ni aku memang btol2 layan semua movie yang ade semaksimumnya..haha...cte '21'....'Dr House'....'CSI'...'Cleaner'...x pun aku layan lagu2 craig david,alicia keys,mariah carey n etc...huh,puas hati aku..huhu...slama 6 jam dlm EY 418,aku dpt lihat macam2 aktiviti manusia....daripada adik beradik bergadohkan sebuah 'touch screen tv' sampai laa budak jatuh terhantuk kerusi flight...erm,pengalaman yang aku pernah lalui satu mase dahulu...kelakar pun ade bila flashback time zaman aku degil2 dulu...hehe..zaman aku jadi hero dalam family aku....lompat sana,berkejar sini...last2 jatuh buaian,nangis sorang2,mintak simpati ibu..hehe..sweet memoirs....


Aku sudah berada di dalam Boeing 777 sejak pukul 2.45 pagi lagi,waktu Abu Dhabi....lagi sejam jerk lagi aku akan tiba di KLIA....cahaya matahari menyebabkan mata aku menjadi silau...tapi,bila aku pandang bawah..kehijauan M'sia membuat aku tersenyum sendirian....yeay,dats my homie....x sabar nk hadapi sejam yang terakhir di atas flight ni....nk hug ibu n baba kuat2.....sabar paan,sikit jerk lagi tu.....


Tunggu punya tunggu,at last aku landing gak kat KLIA.....after aku lalu semua 'check point' yang ade kat KLIA tu,akhirnya aku keluar jgak di arrival hall....mak aih,ramainye manusia....tercari2 aku akan familyku..ibu kate nk sediakan banner untuk aku...tercari2 jgak aku,tapi aku nampak juga akhirnya lambaian tangan baba......semua ade di sekelilingnye....ibu sempat candid gambar aku....paklong,maklong,abg ngah,kak yong..semua ade....aku hug baba kuat2...cium pipi die...ibu pun aku buat mcm tu....rindu woo....terseksa naluri ke'anak'an aku bila berpisah lame dgn orang tua aku....baba makin gemok,ibu still ayu mcm dulu..ayin makin besar,berambut panjang dan makin comel..abg ngah dh mcm bapak org..kak yong makin besar badannya....maklong n paklong,makin jelas kedutan di muka mereka...mereka makin tua..huhu....


Akhirnya aku sampai jgak di Msia....kepada rakan2ku yang lain....i mean cairo's frens...kalau panjang umor,kite jumpa lagi 3 bulan k....n for M'sia's frens...x sabo nk jmpa korg..hehe....huh,penat menulis ni jang.....sebagai bukti yang aku x mereka cerita ni,ni aku sertakan gamba2 aku time tiba di KLIA...hehe...harap kalian semua terhibur dengan celoteh aku ini...salam

With Beloved Family
















4 comments:

Noor Asyila said...

yeay!!
jadi org 1st komen blog ko~hehe..
tahniah la ye encik khairul farhan..krna dah selamat sampai malaysia tuu..
esok, sy plak yg akan menyusul..
baguslah ko nii..menghargai sebuah persahabatan ko ngan thol..pape pon,thol memang baek..=)

Basyir K. said...

slm sahabat ...

selamat la ye berada bersame family kt malaysia ... igt2 la org yg x balik ni ... hehe

asik sebut kawan2 kt cairo je ... yg kt alex ni dh lupe ke? ;)

k, enjoy ur time with family ... welcome to blogosphere, add me on ur list

cairoboy said...

salam..

asyila :
tahniah jd org ptama comment aku..
thol mmg baik??well,ask urself da truth..hehe

basyir :
alolo,bunyi cm sedey je..tu aku cte sal2 kwn2 cairo jerk..ade mase,insyallah aku cte sal korg k..hehe...u too,enjoy ur time there..do take care brother..

Dr. E-iN said...

la..camtu ke kisah lugage nye..hakhak..
ape2 pn,Allah knows the best~!Ujian yg ditimpakan tu ade hikmahnya.who knows,mgkin menjadikan dri lebey tabah.