Saturday 12 July 2008

Riadah Bersama Mereka...

'Long bangun,dah pukul bape dah nie!!!'...baba jerit...

aku sedar panggilan itu,tapi kelopak mata ni...ya allah,berat giler nak angkat...


"Alooooong!!!!..bangunlaa...kata nak main tenis!!'.....bising si kecik Ayin..

'Yela2,along bangun laa ni'.....aku mengomel,sambil bangun...duduk kat tepi katil

'awal giler kejut....kat Cairo pun aku x bangun seawal ni'...merungut lagi....
yelaa,maklumlaa...kat Cairo,aku bangun pukul 10 ke atas..tiba2 plak,harini,bangun pukul 7.30 pagi,baba ajak main tenis..so terpaksa laa aku mengagahkan diri ku....demi tidak mengecikkan hati baba kesayanganku....


aku x terus bangun dari baring sebab takut blood pressure aku drop secara tiba2...itu yang aku pelajari di university aku....kalau blood pressure turun secara mendadak2,kita boleh jadi pening...n worst case,akan pitam.....aku termenung sekejap...xtau ape yang aku fikirkan...




jam dah pukul 7.50 pagi...aku cepat2 tukar baju sukan....ahli keluarga lain dah tunggu kat bawah....tiba2 kedengaran suara baba..'along tu dah bangun ke belum??'.....kemudian,acik mem'backup'ku.....'dah,die tengah tukar baju tu'....hihihi,sayang jgak die kat aku rupe2nye....



aku bergegas turun ke bawah selepas cuci muka....sume dah prepare dengan pakaian sukan masing2....aku jerk,yang tertinggal...huhu...kejap laa wei!!..lepas aku kenakan kasut and1 Junkyard aku...aku terus masuk ke kereta...mata aku ngantuk gler waaa!!!!!!!!!


x sampai 15 minit perjalanan,we all sampai di Institusi Pendidikan Temenggung Ibrahim..



baba terus membawa kitorg ke court tenis...pagi yang cukup aman..rindu pagi2 camni...kat Cairo,jangan harap laa aku nak jumpa pagi seindah pagi ni....habuk,debu n sampah bersepahan di sana sini....huhu...macam langit dengan bumi..kwang3....court tenis tu bersebelahan dengan basketball court n volleyball court...x sabar aku nak jejakkan kaki ke 'synthetic court' tu..hukhukhuk...lame seyh x main tenis...


Acik,Amy n Ayin punye laa excited nk bersukan....dorang keluarkan segala ape yang ade dalam boot kereta...raket tenis,raket badminton,basketball,bola takraw dan bola sepak...segala2nya nak main,semangat giler....hahaha,lawak laa korang nie...pastu,kitorang warmup...1,2,3,4,5,6,7,8....ibu kira dengan penuh semangat..hehehe....ibuku memang bersemangat kalau buat sesuatu kerja...tengok laa ibu sape kan...hehehe





after that,kitorang start main...aku and ibu main badminton,amy and baba main tenis,odie and acik main bola sepak...ayin,hehehe...x abis2 melaram dengan sunglass ibu..hehehehe...seronok jugak bile bersukan ramai2 ni..lagi2 dengan family sendiri....bahagia je rase....last time aku exercise dengan keluargaku bile eak??...haa,tahun lepas x silap aku...pergh,lame siot x beriadah dengan keluarga cmni..hehehe...



aku main badminton dengan ibu...boleh tahan jugak ibu main..nampak je cam x reti main...tapi time main,maintain jerk.....aku yang jd inferior....termengah2 jugak laa aku kejar bola die....mungkin sebab aku dah lame x exercise kot, ataupun ibu memang terer main badminton....
huhuhuhuu....





lepas main badminton,aku tukar karier plak..main tenis dengan baba...haa,ni lagi laa penat...cam nk mati je kejar bola...baba siap perli aku lagi....die bandingkan fitness aku dulu dan sekarang......haha,silap aku jugak x maintain fitness selama kat OC tu.....huhu....sekali diuji,haa..amik ko...kong nak mampos....


Lepas penat bermain,kami berehat dulu,sebelum pergi bersarapan di Restoran ZZ berdekatan dengan Yayasan Warisan Johor..kami makan nasi lemak rendang ayam,roti canai,bubur,mee goreng serta ayam goreng....minum teh tarik.............uuuuuuuuuuuuuiiiii,naik segala bulu roma aku bile makan makanan tu.....pergh,dah lama aku nk makan tu sume...last2,dapat jgak aku merasa....hahaha...tu laa penangan belajar kat OC...kempunan makanan kat negara sendiri...huhuhuu....



Tengah hari ni,ibu ajak makan di sekolah angah..ai,adik aku sorang ni...untung giler...mentang2 aa rumah dekat dengan asrama die....kalau boleh,setiap hari ibu nak datang sekolah....huh..jeles aku..dulu aku kat RMC..xde pun ibu nak lawat setiap minggu...hukhuk....sambung balik cte tadi...haa,ibu masak ikan kembung masak lemak,sambal sotong,rojak petis dan air tamarhind(asam jawa) yang aku beli dari Cairo dulu...pergh,meliur beb....sampai2 sekolah angah jerk,kitorang bantai makan ramai2...selera gile aku time tu...walaupun masih kenyang dengan nasi lemak pagi tadi..hahaha.....aku borak dengan angah..lame dah x borak dengan adik aku sorang ni...mukenye makin hitam,sebab training basketball setiap hari...xpelaa,ngah..hitam2 ko pun,at least ko berusaha untuk berjaya kan2....hehe...doakan die berjaya dalam friendly match dengan sekolah kat Singapore nanti ye...ameen....




Petang tu,baba ajak aku ke rumah Tok Ri(abang kepada nenek belah baba)...tolong ape yang patut,sebab anak bongsu die nak kawen x lame lagi...aku tolong ibu potong kad 'terima kasih' untuk ditampal kat beg 'berkat'...susun ape yang patut...terfikir jgak aku,camne laa agak2nye time aku kawen nntkan....mesti banyak yang perlu diuruskan...menyusahkan orang itu dan ini....pergh,kawen...bukan suatu kerja yang mudah..hukhuk...xyah kawen aa....hehe...


seharian yang memenatkan...balik dari rumah Tok Ri,suppose kitorang nak ke PC Fair di Landmark Mall....baba dah cakap sebelum pergi ke rumah Tok Ri lagi nak pergi ke situ...tapi,last2 x jadi pulak..alasan die,sebab hari dah lewat...lagipun adik2 ku perlu berehat untuk bersekolah esoknye....so,terpaksa laa aku ubah haluan kereta menuju ke rumah kami di Larkin...kesian Amy aku tengokkan..masam je muka sepanjang perjalanan balik..ye laa,die yang beriya2 nak ke PC Fair tu..tapi kena cancel oleh baba plak....xpelaa Mie,kita pergi lain kali ea
...


On da way balik rumah,ibu tiba2 ajak pergi beli barang dapur kat Giant Taman Suria....aku bergegas cari U-turn berdekatan untuk ke tempat tu...yess,ujarku...dah lame x kesana...hehe...lepas park kereta,aku,Odie,Amy dan Acik bergegas ke dalam Pasaraya Giant,mencari Ibu,Baba dan Ayin yang masuk awal...kami cari barang2 keperluan bersame2..hehehe...syok....jauh berbeza berbanding di Cairo....barang2 di sini,jauh lagi murah dan banyak pilihan...hehe...Ibu dan Baba bersama Ayin ke bahagian barangan dapur untuk cari keperluan harian....Aku,Amy dan yang lain ke bahagian alat tulis..mencari barangan Amy untuk exam keesokan harinye....huhu...teringat plak aku pada zaman2 persekolahan dulu....bila tiba je musim exam,sibok ke kedai cari pensil 2B laa,lead mechanical pensil laa dan x lupa juga pemadam.....haa kalau korang nak tau,dulu,aku selalu hilangkan pemadam,walau dimana2 saje(berlainan dari chep yang 'sayang' giler kat pemadam,hehe)....no wonder laa setiap kali nak exam,aku akan beli pemadam baru,hehehhe....



Malam tu,kami sekeluarga makan bersama...lauk aku dah lupe,tapi yang aku ingat ade ayam goreng Ayamas aa....time makan,ibu,still cam dulu,makan sikit jerk...tapi kat pinggan anak2nye,die letak banyak nasi,huhu.....si comel ayin,still bising time makan....haha...nasib baik laa dah besar sikit..kalau x dulu,layan je laa ape yang die ngomelkan..hehehe..


ni laa kawan2 kehidupan aku sekeluarga...andai ade masa terluang,kami akan bergurau bersama,main bersama,makan bersama walaupun ibu baba sering kali berjauhan dengan kami semua....seronok bila difikirkan balik...hehehe....


aku bersyukur sebab ade keluarga sebahagia ini....cuba kita renungkan kawan2 kita kat luar sane...i mean saudara2 sebaya kita di Palestin,Afghanistan....yang mak bapak dorang shahid di jalan Allah..camne eak agak2 mereka hidup sebatang kara camtu....makan minum dorang x terjaga...pakaian mereka..pendidikan mereka.....subhanallah....allah je tau nasib mereka camne kan...so,selagi keluarga kita masih ade disisi kita..hargai laa mereka sebaik2 nye...yang garang dengan adik2 tu,hilangkan laa kegarangan kamu semua...yang biasa lawan cakap mak bapak,haa..insaflaa cepat2...sementara malam masih muda...sesungguhnya,keberkatan mak bapak tu penting..lagi2 kita yang tengah belajar ni...tanpa keberkatan mereka....susah nak dapat keredhaan allah....fahamkan korang..hehehe..


erm,sori laa..lame x post entry....kepada kawan2 ku yang baru sampi ke Malaysia...selamat pulang aku ucapkan....semoga summer break ni bagi 1001 kegembiraan kepada korang semua....yang kat masih lagi berada di Egypt,cepat2 laa sikit balik yea...Malaysia asyik nangis je setiap petang menunggu korang semua x muncul2....so,balik laa cepat2 ea..........




sekian..wassalam...








9 comments:

Anonymous said...

oit paan-chan..eh slap..paan-kun..hehe
disebabkn ko suh ko komen kali nih,ni laa komen aku...

nk men tenis gk.i wonder kt ganu ade x tennis court..(mcm katak di bwh tempurung)..xtau pape psl ngri sndri..nway,best kn riadah ngan famili..uwaa..nk balik..nk blik..nk blik....

[MH] said...

wah,entry baruu!

walaupun ko tulis sikit je pasal femily ko ni tapi cukup membayangkan yang kalian mmg close kan...

hehe,rupa2nya along kita ni handal dlm sukan tenis jugakk..heje..
paan,biasakanla diri bangun awal pagi,mcm aku..hehe

teruskan mem'blog'..jgn malas2..hehe

Sharifah Syahirah TSM said...

huh..sonok nyer bace entry nie...bagos2..keluarga yang bhgie and sehat...no wonder laa kamu mengimpikan kelaurga yg bhgie..hehe..close to each other...eiii..byknyer makan lps beriadah..semua nak balun...!!nnt balik cairo berlakulah obesiti~~huhu

UB-to-be said...

wahh paan..
bestnye main tennis
gle lame ak tak men tennis...
huhu~

jogging bersame family juge belum lg dilakukan. maybe this weekend.

i can tell la frm ur entry nih,
rase gle2 best bile dpt bersame ngn sume family members kan??

adik2 ko pun,mesti time ko kat cairo, mesti diorg ckp, "bile la along ni nak balik? nak men tenis sesame"
mcm mane ak bleh tau?
sbb dulu2 pun ,time ak kecik2, bile kakak ak sume dah masuk u, rindu btol kat diorg..biase la, budak kecik bukan mak ayah main kasi lepas je ke mane2...kena tunggu ade org besar dulu, baru bley

btw,
smg 3 bulan lepas niakan beri lebeh byk kebahagiaanutk kite sume
isyk2..

Noor Asyila said...

wahh..bestnye..
wei,bangunla awl..ape daa...
suke die ea mngkantoikan diri bangun lambat..haha
xpe, nanti pagi2 kite g jogging gak ngan mama kite..hehe

cairoboy said...

salam...

anonymous :
paan chan??paan kun??hahaha...
yeke,nape ckp cmtu??cm x ikhlas je nk comment hehe..nk men tenis,dtg aa sini..kita aturkan match..haha

Fathiyyah :
hehe.kitorg mmg bahagia..penah main kad Happy Family x??kan ade versi family aku punye..beli aa..hehe...er,xlaa terer mane..besa2 jerk...bgn awal??huhuh...cabaran woo!!

Chep :
hehehe..mane boleh obes chep..nnt x ensem lagi laa..hehehhe...

aimi :
erm,camtu laa aimi...nasib baik aku jadi orang yg dirindui oleh family aku...takut jugak kalau dirindui oleh orang lain selain family aku..kwang3...

asyila :
hehehe..bukan sngaja bgn lambat laa..'ter' je...huhuh...

NabilahRashida said...

sume nk komen psl men tenis n joging..tp i nk komen psl g skolah adk u tu...

i dh ckp dh..umah dkat ngen skolah lglah nk parents dtg slalu..i ade pngalaman okieyh..hahaha..

jgn jeles skolah u dlu jauh dr umah u...hahahaha

c's said...

Salam.. awat nih cam gathering my ahli beit lak kat sini..

btw, i luv this post n it makes me getting homsick, more n more..besnya spend wktu dgn kuarga..the moment i used to have right now, but i'm still here..

hehe.. jaga kuarga ek, Along..

cairoboy said...

salam..

bie sunshine :
hahahaha..x laa jeles...tp dengki aa..stiap mggu dtg visit..dlu i kat rmc...hukhukhuk..sedey nk cite..hahahahahahaha

Radin :
hehee..chill laa radin...nnt ko blk gak kang..btw,ni mmg tmpt ahli beit ko slalu luahkan perasaan pun..hahahaha...insyallah,i will take gud care of my family...