Sunday 1 March 2009

TURKEY BACKPACKER ADVENTURES : Day 4 - Bursa (5/2/2009)

aii,nama saya Medad..kucing saya nama Bell...kami saling sayang menyayangi..

Assalamualaikum...

2 minggu aku menyepi dari Turkey Backpacker Adventures ni,rase mcm sebulan je...tgk2 dh bulan 3...mak aih,dah nak abis 2nd year aku kat Cairo University ni...huhu,cuak2...dah nak exam dah...doakan aku dan kwn2 lain berjaya dalam final exam tahun ni...

Ok,mari kita sambung cerita tentang perjalanan kitorang...

Perjalanan dari Istanbul ke Bursa mlm tu memakan masa selama 4-5 jam...kami bertolak dari Istanbul tepat pukul 1 pagi....memang sengaja nak ambil bas terakhir dari sana,supaya sampai ke Bursa awal pagi..boleh jimat duit utk accomodation...tp,sakit coccyx laa tido duduk lama2!!

Tiba di Sehirlerarasi Otobus Terminali (Sehirlerarasi Bus Terminal),Bursa pada pukul 4.30 pg...cuaca di sini lagi sejuk dari Istanbul...mengigil jgn cakap laa...rasa cm nak demam pun ada...dgn kasut basahnya lagi....alahai,kebas pula kaki ni!!

Sementara menunggu waktu subuh masuk,kitorang sempat merempat tidur di atas kosong yang ada...peduli apa orang nak kata,yg penting dapat puaskan hati,ngantuk sangat,tak tau kenapa...nak buka mata pun susah,huhu...sampai ada yg kena bench2sound dgn polis sbb buka kasut time tidur,huhu...ye laa,nak keringkan kasut,kena laa bukak kasut kan...tgk2 kena marah (mmg patut pun,cm bangla mane je,takde sivik btol)...sedih2...kena sound di tempat orang...huhuhu...

2 jam berlalu...kitorang buat persiapan yg patut...segarkan badan,gosok gigi,basuh muka,solat subuh dll...memang berdikari aa kitorang time tu,bergilir2 jaga beg sementara menunggu kwn yg len selesai menunaikan 'hajat'...walaupun setiap kali nak masuk toilet,kena bayar..hampeh tul...cm Malaysia laa plak...

Lepas letak beg di Eminet (baggage center),kami menaiki bas no.38 dari terminal bas ke Teleferik Dolmus Station (dolmus ni sejenis pengangkutan awam mcm teksi,tp ada fixed price utk ke tmpt yg ditetapkan),yg terletak di bandar Bursa...dari sana,kitorang akan mendaki naik ke Mount Uludag untuk main ice skating dgn menaiki cable car.....weeeeeeeee!!!

Namun,apa yg dirancang,tak selalu menjadi..nasib kitorang tak berapa baik,kitorang tak dibenarkan utk naik ke atas gunung dengan alasan,ada ribut salji di atas...mula laa masing2 buat muka masam,sume down sbb tak dpt nak rasa main ski...itu laa antara tujuan utama ke Turki ni...nak main salji dan ice skating (biasa aa,dak2 kampung,mane penah jumpa sume bnda tu)...tgk2 tak boleh...siapa tak sedih,tak dapat apa yg dihajati...

Journey plan terpaksa dirombak semula...kitorang terpaksa mengeluarkan beberapa tempat menarik daripada dlm list 'tempat utk dilawati'...well,we've try our best...dh tak dpt,nak buat mcm mane kan....kami berhajat utk dtg semula ke Bursa pada penghujung journey nnt...insyallah,semoga dipermudahkan..

Tak banyak yg kami lakukan di bandar Bursa...hanya jalan2,makan dan ambil gambar...selepas itu,berkejar semula ke terminal bas utk ambil bas ke Canakkale utk meluangkan masa lebih di sana...

Aku dan Thol bekejar ke syarikat bas Canakkale Truva utk beli tiket bas ke Canakkale..tiket pukul 4 ptg...kami sempat menunaikan solat jama3 di mescid(masjid) sebelum bertolak.

Tiada apa yg special kami lakukan sepanjang berada di bandar Bursa...

Namun apa yg membuatkan aku teruja di Bursa ni ialah,Sehirlerarasi Otobus Terminali nya sangat la besar..boleh dikatakan hampir seluas separuh KLIA besarnya (tp,ade satu aras je laa)...platform bas die ade sampai 100 lebih...kalau nk banding dgn Terminal Bas Larkin kat JB tu,jauh beza laa...hahaha...

Tepat pukul 4 ptg,kami bertolak ke Canakkale...dgn harapan agar dpt main ice skating bila dtg ke sini utk kali kedua nnt....

muka bgn pagi,tak gosok gigi,pastu terus breakfast

prepare for the worst

from left : makcik kantin,abg cashier,abg tukang lap meja

b4 departure..ngeh2!!

no comment...happy ever after together..

5 budak hitam..

Thol...Zizi...Pudin

muka frust tak dapat main ice skating..

aku dan tong sampah...

coklat BESOK..hari ni nye dh abis...hahaha

*p/s: final exam ada lagi beberapa bulan je...skrang bulan mac,exam bulan mei...nmpk cm lame,tp sbnrnye,dah dekat je...kwn2 dh start psang enjin,aku baru nk cari kunci nya...thn ni rase cm kurang effort dlm study,berbanding thn lps...moga2 doa kalian semua permudahkan perjuangan aku dan kwn2 yg lain dlm stdy..amiinn...

princess said...

kesiaaannye xdpt men ski..

tp in the end dpt kn..

Noor Asyila said...

siannye ko paan tkde org comment.meh kt komen meh.huhu

komenkomenkomenkomenkomen.....

*sengal!

paan,tabah gile ko nak tulis sehari2 smpi hari ke 12 tu!respek aa!

Anonymous said...

eh aan comelnye kwn awk yg mula2 tu...spe nme die...sy dgr die anak raja...btul ke...huahauahaua

cairoboy said...

princess :
hehe...dpt laa..best men ski...u shod try...sonok bangat!!

estudiante :
hahhaa...xpe je...aku tulis ni utk di baca,bkan utk di komen...xpe2,aku fhm kesengalan ko tu..kuikuikui...
xpe2,niat nk bg ibu baba bc je kisah aku kat sane..hehe

ninja turtle michaelangelo :
haha...aah,die anak king...kong of kong...KINGKONG...saya dgr,awak nk mkn pelempang jepun..tol ke??hahaha

Alia said...

paan..
akak nk coklat besok tuh..
cm best ja..
haha~

Noor Asyila said...

sape ninja turtle ni?tawula kat mesia nak buat filem ninja turtle versi melayu..