Tuesday 24 March 2009

Hari Ini Dalam Kenangan

pelamin yg dihias indah


cewah..ada gaya laa


gaya pengantin yg comel


Alhamdulillah...selesai sudah majlis persandingan...penat seharian berbaloi...dari pukul 2.30 sampai ke pukul 5 terpaksa berpanasan di dalam baju pengantin...sesak rasanya...
namun,semua berjalan seperti yg dirancangkan...cuaca baik,tiada ribut atau hujan,malah matahari terik hingga ke petang...terima kasih kepada semua yg terlibat utk menjayakan majlis penuh bersejarah itu...

Hampir satu fakulti datang utk meraikan majlis persandingan itu...tidak kurang juga,orang besar2 fakulti perubatan Cairo University,Prof. Dr. Sameh Farid (dean),Prof. Dr. Nadia (vice dean),Prof. Dr. Hana dan ramai lagi professor yg datang utk menjayakan persandingan yg julung2 kali diadakan di Cairo University Conference Hall itu..

Majlis tepung tawar pula diserikan dengan kehadiran Pengarah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah,Prof. Madya Dr. Jamil Hashim dan Setiausaha Pertama JPA,Encik Hazam Hajanan..amat bertuah sungguh aku,majlis persandingan ini di hadiri oleh orang2 ternama di kalangan kami student2 medic di Cairo...

Semoga majlis persandingan ini menjadi kenangan manis di hati kami semua pelajar2 Malaysia yg menuntut di Cairo University..aminn...


dengan pengapit yg setia


dengan peminat setia


mentee dan mentor


bersama Prof Madya Dr Jamil Hashim dan Encik Hazam

*************************************************************************************

Itulah antara bahagian yg menjadi tarikan ramai pengunjung di booth Malaysia...bahagian yg menempatkan sebuah pelamin dan sepasang pengantin 'tiruan' yg tidak mengenal erti penat memberikan pose2 yg menarik dari semasa ke semasa utk memberikan kepuasan kpd para pengunjung utk mengambil gambar2 mereka...

Demikian laa antara suasana yg berlaku semasa International Day '09 yg diadakan di Cairo University Conference Hall...kali ini,booth Malaysia semakin meriah berbanding dgn sambutan pada thn lepas...ramai yg terlibat pada sambutan International Day pd thn ni berbangding yg lepas2...seawal pukul 7 pagi,kami bergegas ke universiti utk menghias dan mencantikkan booth...AJK2 sibuk mengangkut barang2 dari sana sini,manakala rakan2 perempuan lain sibuk menghias meja,menyiapkan sample makanan,mencantikkan meja hiasan,mencorakkan pelamin dll....semangat patriotik terserlah di muka masing2...


booth Malaysia

Tepat pukul 12 tgh hari,ketibaan VIP di booth Malaysia...ketibaan Prof. Dr. Nadia dan Prof. Dr. Sameh Farid di sambut mesra oleh pelajar2 Malaysia...para VIP di terangkan oleh duta2 kecil berkenaan dgn negara Malaysia...daripada matawang,makanan,pakaian tradisional,hinggalah ke kawasan2 pelancongan yg menarik di Malaysia...ooh,saje nk bgtau...duta kecil yg menjaga bahagian pakaian tradisional tu aku..hehe..saje nk promote...tu pun,jadi bidan terjun....ngehngeh....

Kawasan booth mula dipenuhi dgn orang ramai...bahagian dalam dewan cuma kelihatan Malaysia dan boothbooth India,negara lain letak booth mereka di luar dewan...so,ramai yg ke dalam dewan utk melihat apa keistimewaan yg ada pada 2 negara asia ini...jika di booth kami,mereka dihidangkan dgn kuih-muih tradisional seperti karipap,kuih ketayap dan kuih bakar..di India pulak,mereka dijamu dgn tontonan cerita hindustan,tak pasti cerita apa,tp yg penting Shah Rukh Khan laa yg menjadi hero cerita tu...biasa aa tubooth,cliche dgn SRK...hahaha...sampai ada kwn2 aku yg cair dgn mamat India sorang ni...daa..takde laa cute sgt mamat tu...medad lagi cute kot...hehehe...


Dean,Prof. Dr. Sameh Farid mencuba kuih ketayap


Vice Dean,Prof. Dr. Nadia yg murah dgn senyuman


Head of Biochemistry Department
Prof. Dr. Samia in action


Pelbagai gelagat dan ragam org arab aku perhatikan...ada yg bersemangat nk kenal Malaysia,ada yg semangat bergambar dgn kami semua,malah ada juga yg tak abis2 nak tease Malaysia,haa org2 cmni laa yg tak pernah belajar geografi dulu time sekolah rendah...pelbagai rencah perangai manusia...especially,di bahagian pakaian tradisional...semua baju yg dipamerkan lesap satu persatu...daripada jadi bahan pameran,jadi bahan 'cubaan baju baru' bagi mereka...pakai yg ini,amik gamba,tukar baju lain...kalau sorang dua buat cmtu,aku tak kesah lg..tp,kalau die dh pggl geng2 dia dtg utk cuba baju yg sama...sape laa menang tangan nk handle bnda tu...hinggakan di bahagian pakaian tradisional sahaja dh memerlukan 5 org sukarelawan utk menyelia bahagian tersebut...tu baru bahagian pakaian tradisional...belum lagi bahagian makanan,lagi laa sibuk!!!


alaa,malu2 lak kedua mempelai kita ni

woi,cepat woi...pengantin perempuan dh tggu aku lame dh tu!!

Tgh sibuk2 jaga bahagian pakaian tradisional,tiba2 nama aku di panggil..Pudin si pengantin (Pudin memperagakan pakaian pengantin lelaki pd hari tu) panggil aku..'paan,ganti tempat aku leh tak??'...aku mula2 tak nak,tp bila lihat dari riak muka die,aku jd serba salah...nak tak nak,aku terpaksa laa tolong dia juga...kena pakai baju pengantin..uwaa!!!!

Kini,aku berpakaian pengantin...malu memang ada,tak dinafikan...banyak mata memandang...ada yg memandang sinis (soh aku kawen cepat),ade yg pandang pelik (pg td org lain,ptg org lain plak),dan ada juga yg pandang dgn senyuman di bibir (tgk aku comel sgt kot pakai baju pengantin)...aku tak kesah sume tu,janji aku bahagia...haha,bahagia apa nya...kena ke sana sini ambik gamba dgn aweks2 yg nk bergambar dgn pengantin dari Malaysia...memang gembira dpt buat org tersenyum,tp dlm masa yg sama...penat giler,eerrghhh!!!!!


salah seorang pencuba setia baju tradisional Malaysia
(dekat 4 kali gak laa die pakai baju yg sama...pelik aku)



tak dpt yg comel,yg debab pun jadi laa kak oi..


pengantin arab-melayu terakhir


arab ni tak reti bukak baju perlahan2...koyak baju tu,aku gak yg kene tanggung


masyarakat majmuk Malaysia..org kedah,selangor dan nogori..

gaya seorang AJK


Penat melayan kerenah orang2 arab ni...nk itu laa,ini laa...haih...nasib baik ramai kwn2 yg ade kamera...banyak laa gambar aku dlm koleksi gamba2 mereka...jgn jeles...hahaha.....booth kami tutup pada pukul 5 ptg,masa ni semua hadirin sudah masuk ke dalam conference hall..persembahan dari setiap negara dipersembahkan satu demi satu....giliran Malaysia no 9 daripada 12 negara yg terlibat...sambil menunggu giliran adik2 junior membuat persembahan,kami yg bertugas bertungkus lumus mengemaskan booth...cepat je keje siap bila semua menjalankan tugas masing2...bangga dgn kwn2 aku semua...rajin je...boleh buat calon menantu ni...sape nk cop??!!

Tiba giliran Malaysia membuat persembahan,kami semua meninggakan tapak booth dan masuk ke dewan...adik2 junior mempersembahkan silat gayung dan tarian zapin (johor beb!!)...tak kurang hebat persembahan mereka,even latihan yg mereka buat tak sampai 2 minggu pun,tp persembahan mereka,thumbs up!!...bangga dgn mereka,persembahan yg memukau,lagi2 persembahan silat gayung...ramai arab terpegun dgn silat tu...lawak je bile tgk sorg mamat arab ni tgk persembahan tu sambil ternganga...terkesima sgt kot...nasib baik air liur tak meleleh...hehe...hahaha...well done guys!!



Palestine
(gamba atas ni,kat kain putih tu nama2 org yg syahid semasa serangan Israel baru2 ni)

Bahrain


Eritheria


India


Yemen

International Day'09 menutup tirainya pada pukul 9 mlm...ramai yg meninggalkan conference hall dgn 1001 kenangan manis pada mlm tu...namun,AJK yg terlibat terpaksa mengangkut balik alat2 yg telah dipinjamkan kpd booth Malaysia ke Mounira dgn menaiki motor...nasib korang laa beb...semoga dapat mendapat berkat sebab byk menolong orang...amiinn..

Thanx kepada semua yg terlibat secara langsung atau tak secara langsung dlm menjayakan International day pada kali ni...Faiz,Thol,Pudin,Nas,Sabihah,Amar,Duang,Najihah dan ramai lagi...thanx a lot guys...semoga ia menjadi kenangan persahabatan kita utk selamanya...



Faiz - yg sentiasa sabar dgn pelbagai masalah..

Faysal - yg murah dgn senyuman 'lesung pipit' nya


Thol dan Pudin - pengantin dan pengapit shift pertama


Paan dan Mad Syamirol - AJK yg bahagia


Ariff Aizat dan Ammar,the Hackers


*aku ponteng kelas satu hari sepanjang International Day tu berlangsung..burn kelas Biochem dan Histo...rasa gelisah bila tak pergi kelas...tp,kalau tak berkorban,sapa nk tolong budak2 kat booth kan...takpe2,bukan selalu terlibat benda2 mcm ni...lgpun,cam best je ponteng kelas...hehe...

**sebenarnya,aku kerja as AJK booth je...jaga n selia kwn2 lain hiaskan booth dan sebagainya...tiba2 je kene jadi bidan terjun jaga bahagian pakaian tradisional dgn jadi pengantin pulak...abis nama dh glamor....sampai kat kelas psychology pun ade arab tegur,sbb aku ambik gamba dgn dorang...haish,susah tol aa jd glamer ni...sume org kenal...(sori,pasan jap)....

***kat mesir,ramai budak laki ade motor,so barang2 booth sume mntk tolong dorang aa angkut dari rumah budak pmpuan ke universiti...takde laa jauh sgt jarak universiti dgn rumah dorang...tp,nk kena pusing jauh kalau nak ke universiti,sbb jalan sehala je...nasib baik laa barang2 yg dorang bawak tu 'kecik2' belaka..glad to have them!!

****aku jd pengantin sebab nak tolong kwn2 aku yg lain...tiada gossip2 kay...n dont jeles2...hanya peragaan semata2,tiada kene mngena antara hati dan perasaan aku...harap maaf jika ada yg terasa....aku hanya mengikut arahan!!

*****sori,gamba time persembahan aku tak dpt nak letak,sbb takde sumber...takyah tgk takpe kot,tp seriously persembahan mantap!!!


Jumpa lagi di International Day tahun hadapan!!


sekian sahaja dari aku...
salam...

25 comments:

c's said...

bes2...

tahniah sume!~

btw, tau kan.. hafizadam bwa kamera n he was really holding the camera.. tapi sekali tuh xrecord pn sume2 tuh..

sedey2.. ade sumber zapin n silat len x? amedad ke?

fatima azmi said...

la..kamu ke yg jaga bahagian baju2 tradisional tu? patut la cam penah nampak muka kamu..tp dimana ya??..hehe:D

btw, gud job. ramai gak yg dtg kt bahagian baju2 tu..memang menarik perhatian..:)

Amanina ST said...

ups, ak salah bace ke..?
medad lg cumel?
...

Ami Farhani MNA said...

oo..ni ke pengantinnya:p

btw..ni ulasan paling panjang setakat ni yg saya baca pasal international day..

gud job as the ajk~

nannychomel said...

Comelnya pengantin pakai baju merah...masa auntie kawin dulu pun songket merah jugak! Tp mana gmbr pengantin pompuannye?

Bangganya ada Tarian Zapin...Hidup Johor!

cairoboy said...

c's :
tau...cm perasan...tp tu laa,die bwk mmg utk display je kot...bkan utk amik2 gmba...xtau aa radin..die xde kot,hrtu x bwk pun vcam die...rmai bwk dgcam je aa...try aa tanye fathy,diekan camwhore...hihihi..

efa :
hahaha...mmg laa saya...muke slalu disuruh itu ini..haha..penat melayan kerenah arab...poning den!!

em :
nape em??x caya??plg comel kat umah aku,die aa...kat munirah tu,plg comel ko kan??aku tau...nape??tercabar ea ble aku ckp medad comel??

ami farhani :
wow,new commenter here...aii,salam perkenalan...(ur my senior rite??)..hehe..thanx2...kipidap menyokong saya...lalalalala...

nannychomel :
erm...yeke??nnt saya nk pakai songket pink laa..cm lawa je..nk lain dr yg lain...hurm,pengantin pmpn nye gmba??err,xleh display kat sini,utk tujuan kebaikan bersama...sori ye aunty..hehe...

yup2,hidup johor!!...fyi,senior yg ajar adik2 junior tu zapin pernah attend klas kat yayasan warisan johor...no wonder laa kan...ngeh2...

Cik Nadia (。◕‿◕。) said...

ooo..
kawin x ajak aku..
b'sanding kt sne lak 2..
xpe2..ko dh lupakan aku!!
hahahaa...
weh,cm best je event tuh..
ko leh jd maskot M'sia r pasni..
ok ark???
hahahaha...

Anonymous said...

salam
selalu singgah baca jek, tapi cam terasa nak drop komen, havoc je korang ni..cane la leh ada idea nak wujudkan 'pengantin tiruan' tu..kelakar betui,x tahan melihat 2-2 pengantin yg malu2 kucing..hihi.

btw..nice jop~so interesting!

cairoboy said...

nadia :
sori aa nad,dh org ajak aku kawen kat sini,aku layan je laa...haha...
mane de kawen kat sini,kawen kat msia aaa...nk kawen dgn din skali..leh x??hehehe...
maskot??maskot ape??mngarut aa ko...

senior :
owh yeke...bagus2...kipidap...hehe,thanx btw...

Anonymous said...

alang org kelantan ke kedah??

cairoboy said...

nabil :
aah eak,die kedah kan??
lupa lak aku..
nnt aku tukar..

c's said...

eh.. gambar nih spe pnye eh? paan, nak edit sket ur post nih masuk PO bleh? happening sket.. gabungan dua berite blogger mantap PERUBATAN.. fathiyyah n paan.. ok eh?

[alaa.. len kali korg post kat blog wat sekali jln dgn PO.. wat sonok2 pnye, yet official.. bru enjoy wat k]

c's said...

jp.. sejak ble jdi si comel cairo boy? plz la paan, u r 20 already~ haihyya

HafizAdam said...

izinkan daku melempang Radin dengan lempangan sekuat hati~
isk3
jangan disebut rakaman yang sia-sia itu lagi...
hajat hati nak merakam persembahan, entahkan cemane button record tak ditekan...
har3

insaf ar pasnih..
duk umah je..
dah insaf pegi 'konsert' international day tue~
isk3

cairoboy said...

c's :
gamba mane c's??aku amik dr byk sumber aa...nape,mau???nk masuk PO??ko bia btol...tulisan sayur ni pun ko nk masukkan PO ke??sukatilaa,aku berbesar hati kalau ko masukkan dlm PO...hee...

btw,20 pun comel gak pe...nape??nmpk sgt ea 'kebudak2an' ke???huhuhu...


hafiz adam :
berani ke lempang radin???die keturunan 'radin' tau,keturunan yg terkenal dgn penampar jepun paling kuat kat dunia ni,try laa lempang die kalau nk rase alam koma selama sebulan,hehe (c's n hafiz adam,gurau je ea...jgn pecat aku lak)

owh,x tekan button ke??msti dh semangat kan rakam persembahan tu..tgk2 x tekan button...haha,dats funny...xpe2,i'day thn depan try lagi k..huhuhu...xyah aa mnyesal...bese aa tu...nasib....lalala

Noor Asyila said...

isk3..baru umo 20 da jadi pengantin..practice ke paan??ngee~

posing maut kamu ek!tkley blah btol..

Cik Nadia (。◕‿◕。) said...

uiks...
nk kwin skali ngn din..?
hahahaa..
wt lawak ea...
ape2 pown ko makin berseri-seri pkai bju pngntin tuh..
xtau r ape nk jd klo ko btl2 kwin..
hahahahaa...
nnt aku suh reporters kt m'sia ni dtg wt liputan khas...
msuk tb..hahaha..

Dr Zaira said...

salam~

inginkan awak betul2 kawin...

rupa2nya...

:)

Anisah Shamilah MS said...

hhhmm,

1st tyme in history,
1 pngntin pompuan wif 2 pngantin lelaki..
pengantin pertama mcm org kna kawen paksa, dgn muka pucat2...
pengantin ke-2 sgt la hyperactive, sibuk mlayan tetamu smpai tggalkn pelamin...
apakah yg tersirat di sebalik pengantin2 ini??

silat sgt superb!well done bdk2 silat..oh, x terakam ek, aritu nmpk gak org rakam, br ingt nk minta....hhmmm...

silat team, one more tyme please!

cairoboy said...

estudiante :
aah,practise make perfect...ngee...
dh org nk amik gmba,bg laa pose maut satu..wakakakak..

nadia :
hahaha...yelaa,dh deal dgn din pun nk kawen same2..haha...pggl laa nadia...aljazeera,cnn,bbc...sume pggl tau..haha..

zaira :
hahaha...btol2 kawen lame lg aa...hihi...

anisah shamilah :
xde pape pun...just utk menjayakan booth msia je...nothing more...hahaha,hyperactive eak??well,dats me...

kalau nk bg keje yg perlukan stick kat 1 tmpt,hurm..i think im not da right person...mmg laa akan tgglkan tmpt tu..huhu...sape rakam??mntk2!!!

[MH] said...

Paan! entry ni best! aku pon tk buat liputan sedahsyat ni tau

NabilahRashida said...

igtkn dh kawen dh kt sne...

huhuhu...

cairoboy said...

fathy :
well...tgk laa anak buah sape...kate wartawan...lalalala


bie sunshine :
haha..mane boleh,nnt ibu u marah...hehe

hab said...

hey paan. nak kawen da ke...
wtv, ak tggu ko nye kad bro. :-P

cairoboy said...

hab :

haha,leh je bro...nnt aku ajak 1 j3..buat 3 on 3 mase aku kawen...ok x??leh buat bussiness kan...wakakaka...