Saturday 7 March 2009

B.A.S.K.E.T.B.A.L.L. is my soul!!

from left : Khaliq,Jali,Faris,da refree,Nabil,Aan,Amir & Ihsan


Basketball dh jadi sebahagian daripada hidup aku...sudah hampir 10 tahun aku bergelumang dgn permainan ini...dari sekolah rendah,sekolah menengah hinggalah ke zaman universiti...itulah permainan aku...walaupun tidak banyak piala yg aku menangi selama aku bermain basketball,tapi pengalaman bersama orang2 lama dan kwn2 yg turut bermain basketball,membuatkan aku rasa puas...inilah antara kepuasan diri ku sepanjang bergelar basketball player...

Kali terakhir aku bermain dalam liga basketball,semasa Karnival Perubatan yg diadakan di Malaysian Hall pd musim sejuk thn lepas...kepuasan terasa bila berjaya merangkul johan pd karnival tu..namun,itu tidak penting,yg penting ialah chemical bonds yg terbina di antara teammates...keserasian antara ahli pasukan amat penting jika ingin menang di dalam satu2 game...


bersama penyokong yg di import khas dari Bangladesh

Persatuan PERUBATAN telah menganjurkan PERUBATAN's Sports Day di Stadium Universiti Mansuro pada Jumaat (06/02/09) yg lepas...semua pelajar perubatan se-Mesir (Alexandria,Tanta,Zagaziq,Mansuro dan Cairo) berkumpul di Mansuro utk menjayakan hari sukan tersebut...

Seawal pagi lagi,aku dan teammates yg lain sudah bersedia dgn formation dan trick yg perlu di titikberatkan jika berhadapan dgn mana2 pasukan especially team Mansuro (B) dan Alex (A) (p/s: team Mansuro (B) dan Alex (A) merupakan favourite team)...kami tekankan cara utk defense baseline,zone defense,man-to-man defense,offensive strategies dan lain2 lagi...namun,cuak tetap ada...especially team dari Alex (A),mereka mempunyai Alip (best player SBP 2006),Hap dan Aizat (pemain kelab J3),dan Farabi (kapten basketball SASER)...jika nk dibandingkan dgn kami,jauh berbeza....














aksi2 da player

Perlawanan dimulakan pada pukul 1.30 ptg,selepas selesai solat Jumaat...8 pasukan dibahagikan kepada 2 kumpulan...kumpulan A terdiri daripada Cairo (A),Alex (A),Mansuro (A) dan Zagazig...manakala,kumpulan B terdiri daripada Cairo (B),Alex (B),Mansuro (B) dan Tanta...

Pasukan Cairo (A) terdiri daripada,
  • Pa'an (Cairo University)
  • Nabil (Cairo University)
  • Ihsan (Cairo University)
  • Amir (Cairo University)
  • Khaliq (Ain Shams University)
  • Faris (Ain Shams University)
  • Jali (Azhar University)
Aku sgt bersyukur kerana tidak berada 1 kumpulan dgn team Mansuro (B)...namun malangnya, diletakkan 1 kumpulan dgn team Alex (A)...namun,usaha tetap perlu diteruskan utk mengekalkan kejuaraan tahun lalu...yeehaaa!!!


gaya2 da refree


Perlawanan sengit berlangsung di kedua2 kumpulan...ada yg menang,dan ada yg kalah...kesemua pasukan memberikan aksi2 yg terbaik utk mendapatkan 2 tempat teratas kumpulan...akhirnya,selepas berhempas pulas lay-up,shooting dan dribbling,team aku (Cairo A) bersama team Alex (A) berjaya mendapatkan 2 tempat teratas kumpulan A..begitu juga dgn kumpulan B,di mana team Mansuro (B) dan team Tanta menduduki 2 tempat teratas kumpulan...keempat2 kumpulan tersebut layak utk ke peringkat semi-final...

Di peringkat semi final,

Team Cairo(A) vs Team Tanta
Team Mansuro(B)
vs Team Alex(A)



nice candid!!

Alhamdulillah,team aku tak berjumpa dgn mana2 favourite team di semi final...ada harapan utk masuk ke peringkat final...namun,team Tanta tak boleh dipandang dgn sebelah mata,kerana mereka berjaya mengalahkan team Mansuro(B) di peringkat kumpulan...

memang betul sangkaan aku...team Tanta tak kurang hebat nya....1st quarter game,kami ketinggalan 2 mata...ramai di antara kami sudah mula pressure..banyak bola 'terbuang'..team Tanta banyak melakukan defensive daripada offense...kami tidak banyak peluang utk menyerang...tapi,apa yang bestnya,rakan2 lain banyak menyokong kami dari belakang...sedikit sebanyak menaikkan semula semangat kami....

2nd quarter bermula...setelah diasak,kami berjaya menyamakan mata...kini,markah 4 sama...Tanta-4, Cairo(A)-4...2nd quarter hanya berbaki 2 minit je lagi...kami perlu memenangi perlawanan ini,jika ingin mengekalkan kejuaraan tahun lepas...

Akhirnya,aku berjaya melakukan lay-up dalam keadaan terpaksa (kaki dh cramp kali ke-4 time ni) dan menyumbangkan 2 mata lebih kepada team Cairo (A)...6-4...berbaloi sungguh usaha aku melawan sakit tu....aku sungguh gembira apabila melihat semua penyokong dan teammates aku bersorak kegembiraan bila wisel penamat ditiup...akhirnya,kami berjaya ke final!!!

Di peringkat final,

Team Alex(A) vs Team Cairo(A)



luv u guys...

Di peringkat final,kami bertemu kembali dgn team Alex(A)..teammates aku masing2 sudah penat...keadaan kakiku tak berapa ok (cramp 4 kali dlm match sebelum2 ni)...nk paksa lagi,tak tau aku boleh berjalan ke tak ke kelas nnt...tp,we try our best...walaupun kami tau,peluang utk menang amat laa tipis bila berhadapan dgn mereka...

Kami diasak bertubi2 seawal wisel permulaan di tiup...sebiji2 bola masuk ke dalam ring kami..ditambah pula dgn bilangan penyokong team Alex(A) yg lagi ramai daripada penyokong team kami...kami jadi down,hilang semangat,penat dan kakiku pula bertambah sakit...akhirnya,kami berjaya merapatkan jurang mata antara 2 team...markah final ialah 20-5,Alex(A)-20,Cairo(A)-5....(xla rapat mana,at least ade gak laa point)....yg paling penting,aku berjaya buat 3 point shoot utk si dia...hehehehhe....

Kalah di peringkat final aku tak kisah sgt,yg penting kami semua berjaya masuk ke peringkat final...jika nak dilihat,banyak lagi pasukan yang hebat2 boleh ke peringkat final...tapi,dengan adanya semangat berpasukan,cooperation,motivation dan skills,kami semua berjaya ke peringkat sejauh itu..org kata,pasukan kami pasukan underdog..well,dats wat we prove it to them...yeahhhh!!!


akibat tak warm-up dgn sempurna

Kepuasan terpancar di wajah setiap dari kami setelah menerima silver medal dari pihak penganjur...walaupun kejuaraan tahun lepas tak dapat kami pertahankan,but,its worth dgn usaha kami yg tak seberapa itu...yg penting,TEAMWORKS!!!!

Kami pulang ke Cairo malam tu dgn seribu kenangan manis yg di bawa dari Mansuro...semoga kami berjaya membawa kembali kejuaraan tahun lepas di masa akan dtg...insyallah...


Riduan Mansuro n me


Shahmi,me,Hap n Aizat


Semi-finalist....
Cairo (A) vs Tanta


Semi-finalist...
Alex(A) vs Mansuro(B)



Finalist
Cairo(A) vs Alex(A)



Silver Medal...its worth man!!

da player...da refree...da captain


*************************************************************************************

Aku seronok berjumpa kembali dgn kwn2 lamaku...dh tak jumpa utk sekian masa yg lama...Alip,Farabi,Sham,Hap dan Aizat..hey guys,dpt gak eak kita main bball sama2,kat final pulak tu...nice work,fair games..congratez guys...bila2 dtg Cairo,calling2 aa aku...

Org kata dunia ni kecil je kan...memang betul...aku tak sangka jumpa dgn Amin (ex-SBPI Sabak Bernam a.k.a. SABER) kat Mansuro hari tu...aku kenal die time RMC vs SABER di peringkat final HKSBP ke-33 peringkat zon tgh yg diadakan di SBPI Gombak pd tahun 2006...tak sangka ko stdy kat Mansuro...haha...keep in touch pal!!

To riduan Mansuro,thanx 4 da oppurtinity 4 me to be da refree...aku bukannye pandai sgt nk judge game..tp,kerana ko,aku jd aa...hehe...takpe bro,jgn down2...semi final tu ok ape...thn depan ada lagi,try harder k...kempunan aa nk lawan dgn team ko..takpe2,nnt bile2 aku turun Mansuro..kita main same2 ea..haha

Banyak yg aku dpt di Mansuro pada hari sukan hari tu...jumpa kwn2 Alex...dan tak lupa juga kat Gebang dan Atong (mereka ni batch aku kat RMC dlu,OP D'Royal Sovereign 0306)...sori,bro..dpt jumpa kejap je...bila2 kita gather same2 k...

Tak kurang juga dgn injured kat kaki aku ni....4 kali cramp sepanjang perlawanan...tak pernah2 aku cramp sampai teruk cmni..ni laa akibatnya bila tak warm-up btol2...haih..kenangan2...last2,pergi kelas terjingkit2 (betol ke aku eja??)..nasib baik ade org bg cream sapu...thanx tau!!!hehe....


*p/s:
  1. J3 ialah non-chinese basketball club yg makin berkembang di Malaysia..kelab ni dh byk melahirkan pemain basketball bukan cina di Malaysia yg hebat..pengasasnya ialah abg Kerol (coach team aku time sewaktu main utk STRIKERS (RMC) dulu)
  2. OP ialah singkatan bg Old Putera..gelaran utk ex-boys dari RMC...sebab,waktu belajar di RMC,kami digelar putera (sbb ade title 'royal' pada Royal Military College-RMC)
  3. D'Royal Sovereign 0306 pula ialah nama batch aku time study kat RMC dlu..


Bye2 guys..see you next time

18 comments:

Noor Asyila said...

tahniah paan n other basketballers!dpt naib juara pon kira ok la kan~

musegalo said...

hehehe..

power r paan..

tabik2!

Amanina ST said...

thniah gk..
cmtu rupenye citer basketball..
bahang tension korg time tu terase sekali bile dicerite balik.
ap2 pon,well done sume!

cairoboy said...

estudiante :
hehe...thanx2...sokongan anda amat dihargai...

mesegalo :
ala,ko pun x kurg hebat jgak mase lwn zagazig tu...ade org kol laa katekan..hehe...

em :
hehehe...thanx2...

Anonymous said...

semoga chemical bond antara kita(pemain)diperkukuhkan...
thank to paan:
1-bijak menyusun strategi
2-pandai main
3-penyebab kpd semangat aku.
4-dll

taun dpn cuba lagi..

princess said...

tahniah2.. tapi stakat dpt medal x best pun..kalo dpt hamper mknn ke dpt duit ke best jgk.. (muke budak materialistik :p)

dah cramp 4 kali pn maen jgk..smgt bball btul! kan dah jengket2 jln tu.. :P

Noor Asyila said...

ala..esung tu nak gak org cakap die power! (haha)

sape yg kol??

al-fareast said...

gilaklah...mntap sial ko..hahaha...apela men basket pun cramp..ak cramp lojik gak men guna kaki..hehehe...tp ap yg ko citer basket sume ak tarak paham da...haha...xpuas hati npe ko ad gmbr ak xde...cis!!!!!

cairoboy said...

nabil :
hehehe...blushing aku ko ckp cmtu...ala,ko pun ape kurangnye...hebat gak...tanpa ko,xde org nk try score...xpe2,masing2 leh improve lg...hehe...semoga chem bond kita semua makin kuat...yeahhh!!

princess :
awak,nk dpt medal tu bukan snang tau,siap cramp 4 kali (claim!!)...haha,awak siap mntak hamper lg...org gemuk laa katakan...ish2...makan je keje die...xdpt hamper pun,dh dpt hadiah 3 point shot ok gak kan...(^.^)..

estudiante :
hahaha...no comment...sape kol??ade laa...sibuk je nk tau...hahahaha

faiz :
hahaha...main bball pun gna kaki aa...tmbh gna tgn skali...bola ape barang,gna lower limb je...bball gna empat2 limb tau....mantop!!haha...x fhm xpe,janji ko macho...hahaha...xde gmba??hihihihi...

princess said...

huahuahua..faiz spe suro ko x femes cam cairoboy. ramai wartawan nak amik gmbr die..kihkih..

uwaaaaaaaaaaa kutuk org!!!!!!!!!!!!! jahat2!! xpe2 ade hari boleh balas. although u win bball but u still lose with me. 6-2!! :p jauuuh tu nk kejaaa..

xbest pn dpt medal.stakat leh tayang.kalau la dpt hamper kn leh wat stock mse nk blaja.xde la ngantuk.. :D

cairoboy said...

princess :
hahaha...yg tu,lame lg i boleh mnang....tggu je laa...kmnangan hanya pada org yg sabar...hehehe...
mmg dasar kuat mkn tol aa die ni..haih..

ooo,kalau ngntuk dlm klas makan ea cara nk hilangkannya??x penah try laa plak....

musegalo said...

lbeh2 plak ko paan..

mane ade orang kol aku..

kalo ko lain r..

hehe

al-fareast said...

faiz to princess:
hehehe..bkn xfemes la...ms final futsal ngan bsket tu...sume tgk futsal....basket cairo tkde penyokong sbb tu klh...kuikui..sori paan...ms tu player fsal sorang pun x bwk kamera..hihi...princess materialistik ye ko ni...hahaha

fatima azmi said...

congratez! (^-^)

Dr. E-iN said...

uish..
hebat2..
mantap2..
hakhak..tp yg pasti aku bace entry ni cam bace bhs tamil..tak phm~!ehehe

cairoboy said...

musegalo :
owh xde eah..aku salah org kot...hehehe...

efa :
thanx...hehe...

dr e-in :
thanx2....x fhm ke??aku gna bhasa mlayu aa weih...huhuhu..

[MH] said...

kesiannya tuan puteri kena gelar oleh Paan as 'banyak makan'..sabar naaa..

haha..

Tabik spring tercabut dua kali la tgk bola tu masuk dalam gol

baca= kagum tgk bola masuk dlm gol,bukan tgk siapa yang jaringkan.Harap maklum

cairoboy said...

fathiyyah :
hahaha...xpe kot...dh tu yg die suka...nk buat cmne...kan tuan puteri kan...hehe...

hurm,yela2...kalau xde sape yg shoot,xde nye bola tu masuk gol sndri...lalalalalalla..