Monday 16 March 2009

Kisah 3 sahabat

Aliep,Paan,Thol

Persahabatan mudah terjalin di kala kita murah dengan senyuman dan ramah dlm berbicara...
Namun,sejauh mana persahabatan itu dapat dikekalkan??

Itu persoalan yg perlu di jawab oleh diri kita sendiri di dalam menjaga hubungan dengan sahabat kita...

hargai sahabat kita selagi kita mampu...tiada istilah double standard di dalam persahabatan...tak kira apa jua keadaan,warna kulit,agama,bangsa dan kepercayaan beliau,selagi mana die bergelar sahabat dlm hidup kita...kita mesti cuba utk menerima diri beliau seadanya...

*************************************************************************************

Tiada kena mengena dgn ayat di atas...
Tiada bias di dalam entry kali ini...
Tiada maksud nk ketepikan sahabat2 yg lain...
Cuma ingin kongsi tentang kisah 3 sekawan ini..
Yang termasuk dlm entry ni,jgn kembang hidung...
Yang tak termasuk dlm ni,jgn jeles lak....bcoz,ALL FRIENDS ARE SO SPECIAL TO ME!!

Bermula laa kisah perkenalan 3 orang sahabat...
Seorang bernama Thol..seorang bernama Aliep...dan seorang lagi bernama Paan...
Berasal dari 3 sekolah yg berbeza...
MCKK,SDAR dan RMC...
3 boys school yg selalu berentap utk sesuatu perkara...
daripada segi akademik,sukan,disiplin...dan kadang-kala,kemegahan nama di kalangan girl school...
Well,dats a long story to tell...

Perkenalan kami tak seperti persahabatan yg lain...
Ada yang sudah 10 tahun berkawan,ada juga yg berkawan hampir seumur hidup..
Tapi,hubungan persahabatan kami masih lagi setahun jagung,tak lagi mencecah 5 tahun...
Tapi,alhamdulillah dlm masa yg singkat ni,aku,Thol dan Aliep sgt rapat...
Bila tiap kali jumpa,mula laa borak tak henti2...
daripada cerita sal sekolah,sampai laa cerita pasal hidup masing2...
seronok,tambah2 lagi masing2 mempunyai satu persamaan,iaitu....NAKAL!!

Mcm mane aku kenal dgn budak 2 ekor ni?


sori bro,ni gamba ko plg smart yg aku ade...hahha


Thol
Aku kenal dgn mamat ni time pre-medic stdy kat Kolej Shahputra,Pahang..
Mamat ni 2nd intake batch pre-medic time tu...
Dtg sorg2 dgn gaya bersahaja..mula jumpa dia mase solat Zohor kat surau...
murah dgn senyuman,sentiasa je senyum..aku tgk pun pelik...asyik senyum je kan,pehal lak mamat ni...hehe...
tp,mmg die murah dgn senyuman...itu keistimewaan dia...

Aku jadi rapat dgn dia sejak die masuk 1 bilik dgn aku kat Shahputra dulu...masuk dgn perangai aku yg huhahuha...maklumla,masing2 berasal dari boy school...die SDAR,aku RMC...byk cerita kami kongsi..dari kisah fly,merokok (tp,kami tak merokok yea),sukan,cara2 berckp di khalayak ramai (oh,lupa.dia ni bekas Ketua Pelajar SDAR kay),dan sebagainya...hingga ada satu hari,Thol pernah sound aku..'paan,aku rase kita takyah rapat sgt kot..takut nnt dak2 lain pndg lain...yela,aku dtg lagi lmbt dr korg,tp aku rapat gila lak dgn ko'...sampai sekarang aku tak faham maksud dia...tp yg pntg,maksud dia tu bukan laa ke arah bnda yg songsang k!!

Sekarang,aku 1 rumah dgn Thol...dia ni bagaikan doktor kat umah aku...sape2 yg sakit,tak yah susah2 nk ke klinik,sbb die akan prescribekan ubat yg perlu di beli di farmasi...biasa laa anak doktor kan...sampaikan,ada 1 masa tu..die demam teruk,sampai mengigil satu badan...dh laa tgh mlm time tu...aku blank,campur cuak,tak tau nk buat ape tgh2 mlm mase tu...nk kol senior,mase tu rumah senior jauh dari umah kitorg...last2,Thol sndri yg suruh aku buat tu,buat ni utk rawat die...haha,lawak pun ade...dah laa die yg sakit,pastu die lak yg ajar aku utk buat sesuatu utk rawat die...cam patient ajar doktor utk merawat lak...bila pk2 kan balik...kelakar laa time tu...haha...its happen kat Fustat (umah lama kami time 1st year dulu)..ko igt lagi tak Thol??kalau ko lupa,gi terjun Cairo Tower sana!!!

Thol ni dulu bekas pemain ragbi terkemuka kat N9...die hebat laa jugak,even aku tak pernah tgk die main..tp,dgr dari ape yg die cite,cm hebat je...aku ye kan aje laa...hahahaha...dh laa main ragbi,KP plak tu...mantap giler...tak sia2 aku calonkan die jd penolong ketua batch aku thn ni...hahaha...jgn marah yea...

Bila kita tgk,bukan senangkn nak cari kwn2 yg betul2 nk tolong kita bila kita dlm keadaan susahkn??...tp,aku dh jumpa sorg..haa,die ni laa yg sanggup tolong org,walau dlm ape jua keadaan sekalipun..die ni seorang yg helping hand pd aku..asyik nak tolong org je,even time die pun dlm keadaan susah mase tu...igt lagi,ade sekali tu die sanggup jd driver kat Hayyu Asyir utk setiap hari Jumaat,walaupun pd hari tu hari cuti utk kami semua kat sini...org lain rehat,die pg 'bekerja'...tp,itu lah Thol yg suka tolong org lain...dan 1 benda yg aku memang betul2 respek kat die,die ni tak pernah marah...tak pernah sekali pun aku tgk die marah...bad mood ke...happy-go-lucky je sentiasa...tak tau laa jika sifat marah die tu mmg tak wujud dlm diri die,atau pun die mmg takde sifat marah tu...seriously,cuba laa korg try buat die marah...die still akan senyum walaupun kita tau die tgh marah...tu laa Thol...kwn yg aku anggap istimewa...

Untung A**** dpt ko kan Thol....hahaha....dh laa tak pernah marah,senyum je keje...senang je hati tgk muka ko...kdg2 comel gak aku tgk ko asyik senyum je...Po laa katakan...haha..

Aliep


Aliep
Aku kenal dgn mamat ni mase HKSBP ke-33 kat Kuantan...masa tu team basketball aku bertemu dgn team die kat semi final...bayangkan laa,bila jaguh kebangsaan bertemu dgn team kampung,korg tau laa kan ape jadi kat team kampung tu...biasalaa,kalah...bukan kalah tipis,byk gak laa team aku kena bantai dgn team si Aliep ni...akhirnya,team die dpt johan kebangsaan,team aku hanya tempat ke-3 je..ok laa,better than nothing kan??..hurm,lagi satu,pada tahun tu jugak,Aliep ni dpt title MVP...Most Valuable Player 2006..hebat kan??well done bro...(mamat ni tinggi bai...kepala aku paras dagu die...bayangkan laa betapa ke'Yao Ming'an die ni kan)..haha...

Perkenalan aku dgn die bermula dgn ucapan 'tahniah',bila aku wish congrate kat die atas kemenangan die...pd mulanya,kenal cmtu2 je...pastu,ttba ditakdirkan lak aku dgn die fly ke 1 negara yg sama utk belajar medic..so,bermula laa zaman kamcing aku,Thol dan die...die di Alex,manakala aku n Thol di Cairo...tak jauh mana pun,leh laa contact selalu..

Hari tu masa hari sukan PERUBATAN di Mansuro,aku berpeluang utk lawan basketball dgn team Aliep di final...mcm biasa laa,bila ada nama Aliep kat team tu,cnfrm team tu akan mnang...team aku sekali lagi kecundang di tgn team die...namun,tu tak penting...yg penting friendship...lama tak jumpa,tiba2 jumpa kat dlm court..semangat laa nk bertanding...namun,tak kurang juga,aku kenal lagi ramai basketballers melalui die...antara nya ialah Hap,budak 3rd year medic Alex...sempoi dan sekepala dgn kami semua...Hap,kalau ko baca entry ni,fhm2 laa ea...dtg aa umah...lalalala....


jgn pelik,die ni mmg lahir2 dh peluk bola basketball


Minggu lepas,Aliep lepak kat umah aku selama 2 hari...saje dtg melepak nk menyemakkan umah aku yg dh memang semak ni...bila 3 stooges ni dh kumpul sama2,mula laa bukak cite tu,cite ni...kisah tu,kisah ni...segala hal peribadi masing2 kena korek...Aliep dh ade ni,Thol dh ade tu,Aku cmni...abis,daripada rahsia jadi bualan 3 rakan ni...haih...ape nk jadi,jadi laa...janji,jgn bocor kat mulut dh aa...hahaha....

Wei Thol,Aliep,igt lagi dgn perjanjian kita??taknak ade pasangan till 3rd year kn??haha...sekarang semua tu tinggal habuk faham??!!...hampeh...takleh harapnye kawan...sapenye salah Liep??aku tak salah ea...Thol start dulu,hahaha....xpe2,nnt kita renew agreement tu...Thol,you better watch out...haha!!!

Aliep,sori bro,tak dpt layan ko sgt time ko dtg umah aku haritu...ko aa,dtg time aku ade kelas...kan dh kena mkn tidur je kat umah aku...tp,takpe laa kan..at last kita spent gak kan mase kat City Star dgn shissha mlm tu...hehe...igt lg dowh mlm tu Thol kena bahan sampai die pun tak tau nk balas ape....hahaha....






K.A.M.I in memories


Haih,penat tol menaip sal budak 2 ekor ni...serious,ni laa entry yg aku rase plg sempoi pernah aku tulis...sal Thol n Aliep plak tu...3 org budak yg bila gather same2,akan timbul satu isu dan isu tu akan dijadikan bahan bualan sampai org yg berkenaan dgn isu tu confess sejujur2nya...haha...

To Thol...ape yg aku tulis sal ko tu,aku tmbh laa sikit2...bg bunga sikit ayat2 aku tu...jgn cepat pasan lak...jgn ko kembang dh laa,ko dh cukup kembang dh tu...

To Aliep...haha,seyes lame gler tak jmpa ko dowh...miss ko...sedeyh bile ko blk mlm tu..maybe bunyi cm jiwang karat kan,tp mmg tol aa...sedeyh je bile ko dgn Halim blk mlm tu...takpe2,nnt ade mase lagi,kita lepak same2 k...insyallah,kenduri kawen akak ko,aku dtg kot...nk gak jejak kaki ke Penang..hehe...sediakan pasemboq 1!!!!! ...lg satu,sori kalau letak gamba ko tanpa permission,aku main letak je...takpekan..promote skit...hehehe...

Sekian sahaja dari meja pengarang...haha


kalau bg cocktail n cappucino,korg prefer yg mane??

18 comments:

princess said...

cocktail n cappucino..kalo tyme tu summer i want cocktail tp kalo winter nk capucino.boleh ke?

ptt la dulu xpenah pasan en khairul farhan dan en nurhelmi. sbb due2 rmbut pndk..:D

Anonymous said...

paan ko mmg mantap dalm becerita ..every detail ko cite..
dari cite ni aku dapat rase keakraban korg..
keep it hingga akhir hayat..

cairoboy said...

princess :
kamu ni kalau pasal mkn n minum,mmg no satu..haha...nk mane2 pun boleh..tp beli sndri laa ea...hahaha...yeke,kan kamu mmg x pasan kewujudan saya dlm batch kita kn??...kuikuikui...

nabil :
haha..mane de..setakat utk buat novel,boleh laa kot..haha...insyallah..aminn..

princess said...

looks like sumone is very kecewa..kihkih..

remain unspoken said...

haha,subhannallah,terharu yg amat bace ape yg ko tulis,lagi2 yg kat thol,hihi,jap,tol ckap jgn rapat2 sngt eh,ala,tue ak tau nape,mean thol taruh hati kat ko,then o d same tyme,thol minat bdk laki yg laen,tue laa psal,x nak bdk tue pkir yg thol layan ko lebey dari thol layan bdk tue,haih,menthol kan,beasa laa,hihi,hope wife wannabe dyer tabah melayan segala2 nyer,jgn wife dyer trut memeriahkan majlis dah laa,hihi,abes porak peranda,,
owh,aliep eh?x der sape kenal laa kat cnih,hihi,neway,thx paan,love ua lots

[MH] said...

cuba ko dedikasikan lagu 'teman sjati' utk kawan ko tu.

ko jadi solo,konfem mesir hujan!
wakaka

musegalo said...

haha..
bdak2 "sbp senior"..

"paan,aku rase kita takyah rapat sgt kot..takut nnt dak2 lain pndg lain...yela,aku dtg lagi lmbt dr korg,tp aku rapat gila lak dgn ko"

aku x leh tahan baca apa yang mentol bitau ko paan..

rasa nak tercabut usus aku nih..

seb bek tak kena ter"hernia"..

bwahahahahaha

remain unspoken said...

"paan,aku rase kita takyah rapat sgt kot..takut nnt dak2 lain pndg lain...yela,aku dtg lagi lmbt dr korg,tp aku rapat gila lak dgn ko"

haha,ak percaya ayat2 mentol kat atas nih byk means yg tersendi,dah laa dua2 rmc n sdar,haih,menakut kan ak laa act,naek getar bulu2 deme,,

cairoboy said...

princess :
kecewa laa jgak...lagi2 sal donut tu kan...lagi laa kuciwa...hahaha

fathiyyah :
haha,aku x men lagu tu fathy...ko dgr lagu ni..lagu 'tentang kita'..dari peter pan x silap aku...lagu tu lagi best...sayu je dgr...cm lagu 'graduation' dr vit C tu haa..

musegalo :
baik ko cabut je usus ko tu...drpd kene hernia...tp btol aa...tu yg thol 'bajet hot' ckp kat aku...aku penah tpoo ko x sung??x kan...haa..caya laa aku...lalalala

aliep :
xde sape kenal ko??sape kate...nama ko aa paling hot kat cairo ni..haha..haa,kembang2!!pasan...haha...
erm,ko nk cuak ape??meremang bulu roma konon,sembelih ko kang...ko pun 2 kali 5 je dgn kitorang...still menjambu2 lagi..astaghfirulla,liep...insaf laa ko...ckup2 laa dh ade kiki tu...haih..x insap2...

princess said...

tgk gmbr..mcm knal coklat atas katil tuuu.. :D

mntak maaf donut dh hbis..spe suro x ckp nak..pdn muke! :P

al-fareast said...

haha...ak setuju ngan sume ckp paan psl diri ko tu thol...ak respek ko..ko role model ak...hehe...bersyukur ngan Allah dpt kenal ko...hrp2 frenship kita brkekealan..time kasih thol sbb slalu dgr citer ak dlm umah ni sbb ak ni pencerita..hahaha...aliep sorila ak br knal mlm tu je juz ak lg kenal halim dr die...halim best.....kwn yg baik

Anonymous said...

ish2 aliep jgn kutuk bakal bini ak,kutuk ak takper heheheheh bkan arr maksud ak cakap bender tu seba maser tu ak baru kat situ tapi ak rapat ngan dier so mcm ader yg tak puas ati la hahahahahha tapi takper yg penting ak tak tertukar maner laki or maner pompuan la hahahahha...takper liep ko cakap aper pun ak pasrah sebab ak sedar maner taraf ak nak dibandingkan dgn ko...ko tido atas katil ak sampai skrang ak tak basuh lagi...ye la giler aper ibarat mcm kalau michael jordan tido atas katil ak..mcm tu la ko...serius...ak tak terkater bangger nyer..ak harap nanti kalau ko dah berjayer time tu ak nak mintak kejer ngan ko,ko jgn plak halau ak...kutip bola pun ak sanggup ma..an honour ma serius...tu pun dah mcm dapat sejuta heehehhe...peace liep...friends forever ak ko n paan!!! hehehehehheheh tapi tu arr tiga2 skolah laki...orang pandang serong arr nanti hahahahah takper2 yg penting kiter 'lurus'!!!!!!!!sebab ak pernah dgr ceramah orang kater gay tu zalim..sebab maksud zalim tak meletakkan 'sesuatu' pada 'tempat' nye...so kiter tiga stret sebab letakkan 'sesuatu' pada 'tempat'nya hehehehehhe the power of three!!! paper pun ko paling famous antara kiter tiger!! satu mansurah kenal pasal ko!!! :)

cairoboy said...

princess :
kenal ke??kantoi laa plak..cmne leh masuk plak coklat tu dlm gamba..hampeh tol...

donut tu,xpelaa...x mnat pun mkn donut...cheese cake mnat laa..hehe...


peminat aliep :
haha..ko cover aa ko cover!!
jgn menegakkan benang yg basah..terkantoi sudah sifatmu itu..haha

Sharifah Syahirah TSM said...

mcm2 la korg nie...
ayat menthol tlh di quote berkali-kali. isu btol~

okay...all da best 3 sahabat~

Anonymous said...

i love this post..
=)

cairoboy said...

chep :
hahaha...biasa aa chep...tp kalau org pmpn ckp cmtu (kat pmpn gak aa)...nape org x pndg slack aa??pelik aku...

muggle blood :
u luv diz post bcoz of whom???haa...aliep ea...kan3??

Unknown said...

ingtkan sape.
kwn si alep rupenye.ok2..

Noor Asyila said...

haha..tkley blah ble thol terang panjang lebar.ayat yg patut ade noktah tkde diletaknye..bertuah btol!!

hee~

smoga friendship kite sume berkekalan..ameenn..