Friday 13 March 2009

Apa ada pada SC??

Assalamualaikum...

Hari ni hari Jumaat,penghulu segala hari...alhamdulillah kat Mesir cuti pada hari ni..ade mase nk rehat dan solat Jumaat...tak macam di Malaysia,Jumaat hari terakhir bekerja@bersekolah..nk solat Jumaat agak letih dek kerja2 seharian...so,nk dgr khutbah pun kdg2 tertidur...

Itu cerita lama,mari kita lupa kan...

Hari ni,smart circle (SC) group aku diadakan di rumah Zack...seawal 8 pg,aku dan Thol dh keluar dari rumah menaiki motor ke Malik El-Solih utk join usrah kami tu...tak aktif mcm SC group lain,SC kami ni baru je 2 kali di adakan sepanjang thn ni...sikit kan...however,its better than nothing right?

Pada mulanya aku memang malas nk pergi SC hari ni...1st,sebab kaki aku makin sakit sbb semalam 1 hari asyik berjalan tanpa rehat...kaki baru nk heal,jadi sakit balik....2nd,Alip,Halim n dak2 Alex lain ade kat umah aku...so,cm tak sedap plak tinggalkan tetamu cmtu je...n lastly,aku mmg pemalas...biasa aa ,aku mmg pemalas pun...nak kena paksa dulu baru nk buat sesuatu bnda tu...last skali,aku pun paksa laa juga diri ni bangun pg2 ke Malik El-Solih...

Niat di hati mmg tak ikhlas pada mulanya...pergi sekadar nak tunjukkan muka yg aku ni hadir..namun,perasaan bersalah menyelubingi diri...apa tujuan aku dtg,kalau takde niat yg betul??berkat ke SC aku kali ni terhadap diri aku kalau aku terus begini??namun,hati tetap keras utk mempelajari perkataan IKHLAS tu...

SC start lambat sikit,sbb tunggu kwn2 lain sampai...namun,hanya 5 org je yg ade kesempatan utk dtg...yg lain,maybe bz dgn kerja masing2...panas pun ade bila dgr ade budak masih tidur kat umah...biar laa,hal dorg...aku kdg2 cmtu gak...

Pengisian kali ni,disampaikan oleh Fa'ed (thn 3 Cairo Uni),abg Pikai x tak dapat hadir sbb bz....

SC dimulakan dgn bacaan surah Al-Kahfi..dan penjelasan sikit tentang maksud surah tersebut...sedikit sebanyak,aku tahu sedikit tentang cerita 7 sahabat yg lari dari pemerintahan yg zalim demi mempertahankan akidah mereka,serta kisah tentang kesabaran nabi Musa dlm menuntut ilmu bersama nabi Khidir...ni laa yang aku kesalkan dgn diri ni...kwn2 lain dh mashi dgn kisah2 cmtu..aku???terkapai2 bila ditanya tentang kisah Ashabul-Kahfi td...malu dan segan dgn kwn2 yg lain..

Kemudian,slot tentang sirah Rasulullah SAW di mulakan...Fa'ed menceritakan serba sedikit ttg sirah kenabian Nabi Muhammad SAW...dia menceritakan apa hikmah di setiap kejadian dan peristiwa di dalam hidup nabi kita...kenapa baginda dilahirkan tanpa ayah??mengapa baginda kehilangan ibu di usia muda??kenapa baginda di utus menjadi pengembala kambing,padahal baginda seorang pemimpin yg teragung??mengapa dan kenapa...semua benda tu membuka ruang fikiran aku ttg kehebatan Allah dlm mengatur hidup seorang kekasihNya...

Bila sampai giliran aku utk berbicara ttg sirah kenabian..aku hanya dapat memberikan senyuman je...elaborate sikit2 ttg ape yg aku tau...jahil dalam sirah...aku hanya dpt memberi sedikit je info ttg baginda...bagaimana sifat2 baginda dapat menawan hati Siti Khadijah yg mengahwininya...dan bagaimana kita dapat aplikasikan sifat2 tu dlm kehidupan kita...pd masa yg sama,aku rase bersalah sbb tak mashi ttg sirah kerasulan...rasul Allah yg di agungi...pdhal baginda sentiasa mengingati umatnya,even time die nak wafat...hebatnya sifat mulia baginda...

Kemudian Faiz menceritakan pula tentang perang Badar dan perang Uhud,serta bagaimana rasul menolak pelawaan malaikat Jibril utk menghancurkan penduduk2 di Taif dengan gunung2 ,apabila mereka mencederakan nabi ketika penyebaran islam dilakukan...namun,baginda tidak mahu mereka dihancurkan kerana baginda tahu,jika penduduk Taif pada masa itu tak menerima islam,namun generasi2 mereka akan datang insyallah akan menerima islam sebagai panduan hidup mereka...baginda melihat sesuatu secara jangka masa panjang...lihat,rasullullah SAW sangat menyayangi umatnya sampai sanggup menerima cacian dan balingan batu daripada mereka...aku???kalau org tease aku sikit,aku dh melenting...ni kan pula nk kena baling batu..silap2 hari bulan,ada yg makan kasut aku nnt..itu laa rasulullah SAW,utusan teragung...bagaimana mulianya sifat baginda SAW...

Selesai slot sirah kenabian...kami mulakan pula slot ttg akademik...ceritakan ttg masalah masing2 berkenaan dgn akademik,pelajaran dan study masing2...apa yg bestnya,slot ini dijalankan dlm english...apa lagi,masing2 pun speaking laa...ceritakan ttg masalah masing2...pendapat ttg sistem pelajaran di uni,perbandingan cara study antara universiti2 seluruh dunia,serta perbincangan ttg cara study yg efficient...kelakar bila dgr org ckp english dgn slank kelate..hihihi...

kebanyakkan medical student di Mesir (specifically,medic student Cairo Uni),hanya bergantung kpd lecture2 note dan spotting question utk berjaya dlm exam...ya,memang result yg gempak akan terhasil,namun ia hanya laa di atas kertas.....jika benda itu berlarutan,kemana pergi sifat independent medical student ni terhadap ape yg die belajar??asyik di suap je...jika nak dibuat perbandingan dgn cara study di mana2 negara lain (eg : Aussie,UK,Ireland n so on),mereka banyak diberi assignment dan bergantung pd international books utk rujukan sendiri...otak mereka sentiasa 'berpusing' untuk mengaitkan antara satu sama lain ttg sesuatu perkara...mereka mempunyai input = output...student di Cairo Uni, Input > output...maybe mereka hadam banyak perkara,namun sejauh mana benda tu mereka applykan secara practically???aku tak cakap utk memburukkan universiti sendiri,aku tau bnda2 yg aku belajar utk 1st three years ni akan di praktikkan di clinical years ni...tapi,sejauh mana benda tu berkesan,wallahualam...sbb,pada aku,sistem conventional ni patut di gantikan dgn sistem yg terbaru utk menjaga kualiti produk doktor2 yg terhasil....

Haih,penay gak eak menaip ni...takpe2,sikit je lagi...

Haa,lepas habis ceritakan ttg akademik,kini slot terkahir di jalankan...slot terakhir berkenaan ttg isu semasa...apa yg kami bincangkan ialah ttg isu PPSMI dan Remaja Melayu Kini...

PPSMI,pelajaran sains dan M3 dlm english...pada aku,tujuan yg baik tanpa tindakan yg efektif...mungkin kerajaan nak semua rakyat Malaysia hebat dlm 'world language' itu...tapi,jika diperkenalkan secara abruptly,aku rase susah utk di adaptkan di kalangan pelajar2....itu terpulanglah,semua pemimpin kita ada otak dan akal fikiran yang mantap,insyallah mereka tahu yg terbaik utk negara kita...

Berkenaan ttg isu remaja sekarang ni pula...aku sangat2 laa kecewa dgn apa yg berlaku skrang ni...kadar gejala sosial meningkat...budak2 sekolah sudah pandai terjebak dgn zina,ponteng sekolah,pukul,bunuh..semua terjadi di kalangan budak2 melayu..mengapa??sbb mak bapak diorang tak ajar ke??mana pegangan agama mereka??ada ke patut bunuh kwn sendiri sbb seorang perempuan...patut ke melakukan zina di tangga sekolah,di taman bunga???this is insane!!!!kalau buat senyap2 takpela jugak,ni siap rakam,upload kat youtube.com...ape cerita??
nak salahkan siapa??ibu yang mengandung??haih...

Pening2...aku selalu berdoa supaya adik2 aku akan menjadi org yg berguna satu hari nanti...janganlaa mereka senang terpengaruh dan terlibat dgn bnda2 cmtu...haih...ini semua tanggungjawab kita semua,pelajar overseas yg belajar di negara org...lebih2 lagi negara yg tarbiyahnye tinggi..utk mengubah segala kacau-bilau di kalangan kwn2 kita kat Malaysia tu...moga2 Allah melindungi mereka semua dari segala pancaroba agenda2 barat...amiinn....

Selesai sudah SC aku kali ni...banyak yg aku dpt...rase diri ni sangat laa kerdil di kalangan kwn2 SC yg lain...ilmu ni masih kurang..banyak perlu di muhasabahkan balik...namun,usaha itu perlukan pengorbanan...so,aku kena bersedia utk berkoban jika ingin berjaya...



*Entry ni hanya lah luahan hati seorang pelajar yg masih mentah di dalam pemikirannya...harap,anda semua dapat mengambil iktibar daripada luahan hati beliau...dan mungkin,jika perlu,tolong laa beliau dalam mencari mutiara2 di dalam pasir yg berdebu...sekian sahaja...


awwww,skemanya paaannnn!!!

9 comments:

al-fareast said...

ko slank ap paan english ko...jawa ke...haha....jd cm akula br skali je pegi sc..huahuahua

princess said...

haa kan banyak kelebu=ihan sc..kihkih..
jgn mls2 yer.. :D

cairoboy said...

faiz :
haha...aku slank jawa kot...tp x sekronik ko aa..hehhe...ko skali je kan,aku dh 2 kali..lebih ko skit aa...kuang2...

princess :
aah,mmg byk pun...diri ni je yg malas...hehehe..

faisazli said...

waa...tros hupdet..
bgus2..haha.
sori aa...ak kalu jmpe geng kelate cam faeid ngn thol td mmg tnggelam laa yg 'KL' nye..huahua.
kelaka pn ade..masing2 nk kne pikir pnjng sblom sebut spth2 istilah yg omputeh tu..
well,prctise makes perfct isnt it?

al-fareast said...

uwalah kok ngomong ak ngomong jowo peket..kue pun podo wae kambek aku...haha..amacam paan phm x..blh x speaking cmni...firela ak blk guna bhsa ibunda ko...hahaha

[MH] said...

JAngan lupa ucap ahamdulillah,sbb ko dipilih untuk dapat semua info tu.

Tak semestinya orang yang sebra serbi tahu tu sempurna.Apa lag sgt kalau tidak menyampaikan dn buat tak tahu aje ttg perkara yang berlaku di sekeliling.

Dun worry,kita kan belajar lg.tugas kita sekarang mencari dan belajar aje.nnt dh grad esok2,boleh menyumbang pulak

Keep up!

cairoboy said...

fais azli :
hahaha...xpe2..kalau arab mesir dikatakan ammiyah dlm arab..english slank klate dikategorikan sbg english ammiyah laa jgak..hahaha...
ko suka eak ckp 'isn't it'...bagus2...aku nk try gak aa...

asraf alfaiz :
aku jawa,tp x pure cm ko...ok aku fire blk ea,tp dlm bhs ke-3 aku tau....ni sen ching ping...wo che dao ni hen shuai,dan shi ni hen chow...hahaha...amik ko,tenganga ko...lalalala

fathy :
hehe...thanx 4 ur support...yup,i do agree with you too..ehehhe

Cik Nadia (。◕‿◕。) said...

alalala...
kak long jht la,ske cubit org..
nnt klo sakit cmane??
cian lak kamu ni kn..

hahaha..xleh blah r paan..
:P
ko tu kne jadik abg aku
sbb ko kn abg,aku adk..
kuang3..poyo jerk!

faisazli said...

ooo...ye ke ak ckp gtu?
xpasan la plk..adoii..
that'll happen when fais learns to speak..huehue.